donderdag 7 januari 2016

3100



*
Donderdag 7 januari
Zon 8u44-16u54
H Raimundus van Penyafort*
*
07/01/2015: precies één jaar geleden, dag op dag, hield niet alleen de redactie van Charlie Hebdo de adem in, maar meteen de hele wereld.  In Parijs, de Lichtstad, was voor hen het licht uit gedaan. Deze keer geen aanval met BOEM BOEM BAAF, maar meer bescheiden; met PANG-PANG-PANG, misschien wel uit de loop van een PAL-mitrailleur uit de Waalse wapenfabriek FN UIT Herstal; Ach, wat moet ik daarover zeggen? Dat, wie het gevaar bemint, er ook zal door vergaan? Of, dat ze al-bij-al veel chance hebben gehad, omdat dat weekblad, zo goed als failliet die dag, sedertdien in de abonnés en dus in het geld zwemt …. Enfin, het klinkt harteloos (wat het ook is), maar niet veel socialisten doen het hen na….
Moesten de feiten zich hebben voorgedaan  op de Hoofdzetel van de ‘erxtreem rechtse‘ partij van Marine La Plume, dan zou de Pers het uitgejubeld hebben van de pret. Welbesteed, zouden ze schrijven: heel logisch dat die verarmde  kansloze jongeren weerwraak nemen.
Ach Moeder, waarom leven wij, zou de goede oude Lode Zielens hierover gezegd hebbe,.
*
3100   - HET LAND VAN DE KONIJNENTAND ‘FALLING INTO PIECES’. NIGEL FARAGE HAD DUS GELIJK !!!

*

.

Bruxellabad - Terminus

*
INLEIDING / GROTE SPRONG VOORWAARTS
*
Brussel Centraal wordt Brussel Terminus.  En Brussel Terminus staat gelijk met Coburgia Terminus.
*
Natuurlijk had die man (Nigel Farage) gelijk. Maar het was een beetje gênant, dat ten aanzien van de kruim der Europeërs uit de mond van vreemden te moeten horen. Altijd eerst in eigen boezem kijken, beste Nigel. Of voordien goed overleggen met de Schotten. Want die zijn al verder dan de
Vlamingen. Om nog maar te zwijgen van de Ieren, die al jàren het Gemenebest zijn ontvlucht.
Brussel Centraal Eindstation. Wie had dat ooit durven denken?! En net als bij de TV, een private VTM (Vlaamse Trein Maatschappij)….
Zo simpel als dat twee maal twee vier is. Gewoon overstappen en de wirwar van sporen richting MIDI, LINKS laten liggen. Voorlopig nog zonder grenscontrole. Maar dat komt. Als Vlaanderen zijn eigen grenzen terug écht afsluit en bemant met échte douaniers. Van de soort die vroeger vroegen ‘niets aan te geven’? om vervolgens elke auto te doorzoeken op fraudeurs of op criminelen. Overal slimme camera’s zetten, en ‘la peur du gendarme’ doet wel de rest…..
Al dat overstappen zou inderdaad een beetje vertraging opleveren, maar dat ongemak zou direct gecompenseerd worden door de verhoogde veiligheid.
*
Blijft over op de Coburger lijdensweg: de voetbalgoden. Gewoon, lijk Het Spoor, in twee doen kan niet. Maar waarom er dan geen drie ploegen van maken? De Wale Pietjes, De Vlaamse Leeuwen (geel en zwarte tenue) en de buitenlanders. De enen spelen de zaterdag, de tweeden de zondag, en de derden de woensdag. Voor elk wat wils en voor de besten een…

Pils
*
*
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
.
*
VLAAMS SPOOR? "SLECHTS KLEINE AANPASSING NODIG"
*
N-VA-voorzitter Bart De Wever wil de treinen niet langer over de taalgrens laten rijden. Op die manier zouden de Vlaamse pendelaars niet de dupe zijn van stakingen in Wallonië. Volgens oud-spoorbaas Marc Descheemaecker zou het eveneens de stiptheid ten goede komen. Maar hoe ziet zo'n "Vlaams spoor" er concreet uit?
Bart De Wever deed zijn voorstel in Het Laatste Nieuws: "Lijn Antwerpen-Charleroi? Knip ze door in de hoofdstad"

De langste treintrajecten in ons land zijn de verbindingen Oostende-Brussel-Luik en Antwerpen-Brussel-Charleroi. De treinen die die trajecten aandoen, rijden de helft van de rit leeg rond, klaagt De Wever aan. "Van Brussel tot Antwerpen rijdt de trein leeg om daar pendelaars op te pikken die naar Brussel moeten, waarna de trein leeg doorrijdt naar Charleroi."
Publiek wordt bediend
De oplossing ziet de N-VA-voorzitter in een zogenoemde ont-dubbeling van de lijnen. Zo'n ontdubbeling is perfect haalbaar, meent voormalig NMBS-topman Marc Descheemaecker, die vandaag namens de N-VA de Raad van Bestuur van De Lijn voorzit. Daarvoor is slechts een kleine aanpassing van het transportplan nodig. "Dan kan je treinen de trajecten Oostende-Brussel-Hasselt en Charleroi-Brussel-Luik laten rijden. De steden worden op dezelfde manier aangedaan, en ook het basispubliek wordt bediend."
Luikenaars die een dagje naar de kust willen, zullen in dit plan moeten overstappen in Brussel. "Dat moeten reizigers die vanuit Hasselt komen op dit moment toch ook doen?", kaatst Descheemaecker de bal terug. Hij stelt voor om voor een gegarandeerde overstap te zorgen, waarbij treinen die vanuit Luik in Brussel arriveren, afgestemd zijn op de treinen die van de hoofdstad naar de kust rijden.
Ook de stiptheid van de treinen zou met deze ingreep verhogen, meent Descheemaecker. "Voor de stiptheid zijn twee zaken belangrijk. Ten eerste de afstand die de trein aflegt. Hoe groter die is, hoe meer kans op vertragingen. Met dit voorstel zou de afstand van die trajecten al gevoelig afnemen." Daarnaast is er het eeuwige knelpunt Brussel. De meeste vertraging lopen treinen op wanneer ze de noord-zuidverbinding in Brussel aandoen. Dat probleem verdwijnt ook met dit N-VA-voorstel niet. "Die bottleneck wordt aangepakt", weet Descheemaecker. "Infrabel is bezig met capaciteitsuitbreidingen."
"Pak probleem aan waar het zit"
   
Maar ook dat zal niet alle moeilijkheden met de Brusselse noord-zuidverbinding oplossen, erkent Descheemaecker. "Een belangrijke vraag is hoe je de treinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) gaat integreren in de bestaande capaciteit. Ga je die ook door die noord-zuidverbinding laten rijden?" Door de vraag wat er met het GEN moet gebeuren zal de discussie over het transportplan over enkele jaren sowieso losbarsten. "De Wever geeft nu een interessante voorzet."
Volgens sp.a-fractieleidster Meryame Kitir biedt een splitsing van de NMBS geen oplossing. "Daar zit de treinreiziger niet op te wachten. Die wil stipte en veilige treinen. Een splitsing zou enkel zorgen voor meer postjes, nog meer directeurs. Dat maakt het hele verhaal nog complexer dan vandaag." Kitir roept regering en vakbonden dan ook op om het conflict op te lossen. "Pak het probleem aan waar het zit. De regering moet het conflict wegwerken, en de bonden moeten een duidelijk verhaal brengen, op één lijn staan. Want op deze manier raken zij de steun van de reizigers kwijt."
Elk aan een kant van Brussel?
Het debat over een splitsing of ontdubbeling van de NMBS is momenteel niet aan de orde, klinkt het bij De Wevers coalitiepartners Open Vld en CD&V. "Wat zou dat oplossen?", vraagt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) zich af. "De treinen moeten toch nog steeds door Brussel?" Ze vreest dat de noord-zuidverbinding alleen maar extra belast zal worden.
Dat denkt ook Jef Van den Bergh (CD&V). "Tenzij je de treinen uit Vlaanderen aan de ene kant van Brussel laat stoppen, en die uit Wallonië aan de andere kant. Maar dan moet je overstappen, en dan krijg je daardoor weer vertragingen. Het plan klinkt misschien goed, maar het zal in de praktijk bijzonder moeilijk uit te voeren zijn."
*
UIT LIJDING – MORAAL v/h VERHAAL
*
Eigenlijk is er wel een probleem, als er Vlaams en een Waals Openbaar Vervoer moest gemaakt worden. Voor de bussen van de Lijn is dat relatief eenvoudig, maar over de subsidies zal men het nooit eens worden. Naar vaste gewoonte, zou de Vlaamse Regering moeten helpen mee betalen in de bodemloze put van die van onder de taal- en armoedegrens. Iets wat minder opvalt in de vastgeroeste huidige situatie, maar dàn wel de spuigaten zou uitlopen.
Dat is een probleem waar nu niemand van wakker ligt, maar als de boeken eenmaal worden open gelegd…. Dan zijn er zelfs geen Verkiezingen meer nodig. De spontane volkswoede zou al genoeg zijn….
Daarom stel ik voor, dat in Brussel Terminus vanaf een bepaalde datum, de Waalse vakbondsmensen 8 uur per dag rondgaan met een collecte-bus ten bate van hun werkloze collega’s.
Aandacht AUB!!!! Broeksknopen en muntjes met een gaatje, zoals vroeger in de schaal van Mr Pastoor, zijn NIET toegelaten. De Francofonie wil GELD, en geen aalmoezen.
*

Geen opmerkingen: