*
Donderdag 7 januari
Zon 8u44-16u54
H Raimundus van Penyafort*
*
07/01/2015: precies
één jaar geleden, dag op dag, hield niet alleen de redactie van Charlie Hebdo
de adem in, maar meteen de hele wereld. In Parijs, de Lichtstad, was voor hen het
licht uit gedaan. Deze keer geen aanval met BOEM BOEM BAAF, maar meer
bescheiden; met PANG-PANG-PANG, misschien wel uit de loop van een
PAL-mitrailleur uit de Waalse wapenfabriek FN UIT Herstal; Ach, wat moet ik
daarover zeggen? Dat, wie het gevaar bemint, er ook zal door vergaan? Of, dat
ze al-bij-al veel chance hebben gehad, omdat dat weekblad, zo goed als failliet
die dag, sedertdien in de abonnés en dus in het geld zwemt …. Enfin, het klinkt
harteloos (wat het ook is), maar niet veel socialisten doen het hen na….
Moesten de feiten zich hebben voorgedaan op de Hoofdzetel van de ‘erxtreem rechtse‘
partij van Marine La Plume, dan zou de Pers het uitgejubeld hebben van de pret.
Welbesteed, zouden ze schrijven: heel logisch dat die verarmde kansloze jongeren weerwraak nemen.
Ach Moeder, waarom leven wij, zou de goede
oude Lode Zielens hierover gezegd hebbe,.
*
3100 - HET LAND VAN DE KONIJNENTAND ‘FALLING INTO
PIECES’. NIGEL FARAGE HAD DUS GELIJK !!!
*
.
Bruxellabad - Terminus
*
INLEIDING / GROTE SPRONG VOORWAARTS
*
Brussel Centraal wordt Brussel Terminus. En Brussel Terminus staat gelijk met Coburgia
Terminus.
*
Natuurlijk had die man (Nigel Farage) gelijk. Maar het
was een beetje gênant, dat ten aanzien van de kruim der Europeërs uit de mond
van vreemden te moeten horen. Altijd eerst in eigen boezem kijken, beste Nigel.
Of voordien goed overleggen met de Schotten. Want die zijn al verder dan de
Vlamingen. Om nog maar te zwijgen van de Ieren, die al jàren het Gemenebest zijn ontvlucht.
Vlamingen. Om nog maar te zwijgen van de Ieren, die al jàren het Gemenebest zijn ontvlucht.
Brussel Centraal Eindstation. Wie had dat ooit durven
denken?! En net als bij de TV, een private VTM (Vlaamse Trein Maatschappij)….
Zo simpel als dat twee maal twee vier is. Gewoon
overstappen en de wirwar van sporen richting MIDI, LINKS laten liggen.
Voorlopig nog zonder grenscontrole. Maar dat komt. Als Vlaanderen zijn eigen grenzen
terug écht afsluit en bemant met échte douaniers. Van de soort die vroeger vroegen
‘niets aan te geven’? om vervolgens elke auto te doorzoeken op fraudeurs of op
criminelen. Overal slimme camera’s zetten, en ‘la peur du gendarme’ doet wel de
rest…..
Al dat overstappen zou inderdaad een beetje vertraging
opleveren, maar dat ongemak zou direct gecompenseerd worden door de verhoogde
veiligheid.
*
Blijft over op de Coburger lijdensweg: de
voetbalgoden. Gewoon, lijk Het Spoor, in twee doen kan niet. Maar waarom er dan
geen drie ploegen van maken? De Wale Pietjes, De Vlaamse Leeuwen (geel en
zwarte tenue) en de buitenlanders. De enen spelen de zaterdag, de tweeden de
zondag, en de derden de woensdag. Voor elk wat wils en voor de besten een…
Pils
*
*
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
.
*
VLAAMS SPOOR? "SLECHTS KLEINE AANPASSING NODIG"
*
N-VA-voorzitter Bart De Wever wil de treinen niet
langer over de taalgrens laten rijden. Op die manier zouden de Vlaamse
pendelaars niet de dupe zijn van stakingen in Wallonië. Volgens oud-spoorbaas
Marc Descheemaecker zou het eveneens de stiptheid ten goede komen. Maar hoe
ziet zo'n "Vlaams spoor" er concreet uit?
Bart De Wever deed zijn voorstel in Het Laatste
Nieuws: "Lijn Antwerpen-Charleroi? Knip ze door in de hoofdstad"
De langste treintrajecten in ons land zijn de
verbindingen Oostende-Brussel-Luik en Antwerpen-Brussel-Charleroi. De treinen
die die trajecten aandoen, rijden de helft van de rit leeg rond, klaagt De
Wever aan. "Van Brussel tot Antwerpen rijdt de trein leeg om daar
pendelaars op te pikken die naar Brussel moeten, waarna de trein leeg doorrijdt
naar Charleroi."
Publiek wordt bediend
De oplossing ziet de N-VA-voorzitter in een zogenoemde
ont-dubbeling van de lijnen. Zo'n ontdubbeling is perfect haalbaar, meent
voormalig NMBS-topman Marc Descheemaecker, die vandaag namens de N-VA de Raad van
Bestuur van De Lijn voorzit. Daarvoor is slechts een kleine aanpassing van het
transportplan nodig. "Dan kan je treinen de trajecten
Oostende-Brussel-Hasselt en Charleroi-Brussel-Luik laten rijden. De steden
worden op dezelfde manier aangedaan, en ook het basispubliek wordt
bediend."
Luikenaars die een dagje naar de kust willen, zullen
in dit plan moeten overstappen in Brussel. "Dat moeten reizigers die
vanuit Hasselt komen op dit moment toch ook doen?", kaatst Descheemaecker
de bal terug. Hij stelt voor om voor een gegarandeerde overstap te zorgen,
waarbij treinen die vanuit Luik in Brussel arriveren, afgestemd zijn op de
treinen die van de hoofdstad naar de kust rijden.
Ook de stiptheid van de treinen zou met deze ingreep
verhogen, meent Descheemaecker. "Voor de stiptheid zijn twee zaken
belangrijk. Ten eerste de afstand die de trein aflegt. Hoe groter die is, hoe
meer kans op vertragingen. Met dit voorstel zou de afstand van die trajecten al
gevoelig afnemen." Daarnaast is er het eeuwige knelpunt Brussel. De meeste
vertraging lopen treinen op wanneer ze de noord-zuidverbinding in Brussel
aandoen. Dat probleem verdwijnt ook met dit N-VA-voorstel niet. "Die
bottleneck wordt aangepakt", weet Descheemaecker. "Infrabel is bezig
met capaciteitsuitbreidingen."
"Pak probleem aan waar het zit"
Maar ook dat zal niet alle moeilijkheden met de
Brusselse noord-zuidverbinding oplossen, erkent Descheemaecker. "Een
belangrijke vraag is hoe je de treinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) gaat
integreren in de bestaande capaciteit. Ga je die ook door die
noord-zuidverbinding laten rijden?" Door de vraag wat er met het GEN moet
gebeuren zal de discussie over het transportplan over enkele jaren sowieso
losbarsten. "De Wever geeft nu een interessante voorzet."
Volgens sp.a-fractieleidster Meryame Kitir biedt een
splitsing van de NMBS geen oplossing. "Daar zit de treinreiziger niet op
te wachten. Die wil stipte en veilige treinen. Een splitsing zou enkel zorgen
voor meer postjes, nog meer directeurs. Dat maakt het hele verhaal nog
complexer dan vandaag." Kitir roept regering en vakbonden dan ook op om
het conflict op te lossen. "Pak het probleem aan waar het zit. De regering
moet het conflict wegwerken, en de bonden moeten een duidelijk verhaal brengen,
op één lijn staan. Want op deze manier raken zij de steun van de reizigers
kwijt."
Elk aan een kant van Brussel?
Het debat over een splitsing of ontdubbeling van de
NMBS is momenteel niet aan de orde, klinkt het bij De Wevers coalitiepartners
Open Vld en CD&V. "Wat zou dat oplossen?", vraagt Kamerlid Sabien
Lahaye-Battheu (Open Vld) zich af. "De treinen moeten toch nog steeds door
Brussel?" Ze vreest dat de noord-zuidverbinding alleen maar extra belast
zal worden.
Dat denkt ook Jef Van den Bergh (CD&V).
"Tenzij je de treinen uit Vlaanderen aan de ene kant van Brussel laat
stoppen, en die uit Wallonië aan de andere kant. Maar dan moet je overstappen,
en dan krijg je daardoor weer vertragingen. Het plan klinkt misschien goed,
maar het zal in de praktijk bijzonder moeilijk uit te voeren zijn."
*
UIT LIJDING
– MORAAL v/h VERHAAL
*
Eigenlijk is er wel een probleem, als er Vlaams en een
Waals Openbaar Vervoer moest gemaakt worden. Voor de bussen van de Lijn is dat
relatief eenvoudig, maar over de subsidies zal men het nooit eens worden. Naar
vaste gewoonte, zou de Vlaamse Regering moeten helpen mee betalen in de
bodemloze put van die van onder de taal- en armoedegrens. Iets wat minder
opvalt in de vastgeroeste huidige situatie, maar dàn wel de spuigaten zou
uitlopen.
Dat is een probleem waar nu niemand van wakker ligt,
maar als de boeken eenmaal worden open gelegd…. Dan zijn er zelfs geen
Verkiezingen meer nodig. De spontane volkswoede zou al genoeg zijn….
Daarom stel ik voor, dat in Brussel Terminus vanaf een
bepaalde datum, de Waalse vakbondsmensen 8 uur per dag rondgaan met een
collecte-bus ten bate van hun werkloze collega’s.
Aandacht AUB!!!! Broeksknopen en muntjes met een
gaatje, zoals vroeger in de schaal van Mr Pastoor, zijn NIET toegelaten. De
Francofonie wil GELD, en geen aalmoezen.
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten