Dinsdag 24 september
2013
Fruitmaand
Zon 7u32-19u26
HH Rupert en Virgilius
.
1528 - DIEPGAANDE VERANDERING
HEEFT TIJD NODIG
.
Kathedralen
uit onze dagen
Andere
tijden, andere monumenten
.
I) INLEIDING
Delen jullie, samen met
mij, de verheugende vaststelling, da Paus Franciscus op een andere manier
benaderd wordt, door zowel vriend als door vijand, als ooit een van Zijn
voorgangers? Ah, het klinkt een beetje badinerend, als een slimmerik in zijn
artikel spreekt over ‘Badoglio’ (spreek uit Bad Olio : slechte olie…), Hem op
die manier onbewust een heel pak eer meer aandoend door te wijzen op Zijn
Italiaanse roots. U weet wel, de Rots van Rome, waarop Zijn kerk is gebouwd.
Mij doet Paus Franciscus
denken aan Pater Damiaan op de hoogste leerstoel van de Katholieke Kerk, met de
eenvoud van een kind. U weet wel : ‘Santo subito’ scandeerde het volk van Rome,
toen Paus Woytilla was overleden. Wat zal er voor deze Paus geroepen worden als
het ooit zo ver komt? Ik woon op amper 100Km van Rome, en hoop ooit tussen
zoveel andere Italianen, oog in oog met deze Paus te kunnen staan.
*
Ik zag Hem, Paus
Franciscus gisteren, maandagmorgen vroeg bij de morgenkoffie nog op het Nieuws op
Rai Uno, de Staats-zender, bij zijn gewone zondagse rondgang op het St
Pietersplein in Rome, klein en nietig verloren in die enorme mensenmassa. Nooit
gezien wat toen de camera vast legde : een ouders man uit het volk greep
plotseling met beide handen het hoofd van de Paus, trok Hem naar zich toe, en
kuste Hem op beide wangen. Waarna beiden weer doodgewoon hun plaats in het
protocol innamen. Ik dacht : dat moest Felix Timmermans ooit meegemaakt hebben
: Suskewiet onderweg naar de Hemel, ontmoet Ons Lieven Heerken….
Ach! Ik kan dat zo niet
beschrijven. Maar ik ben dan ook de Fé niet, hé…. Waarbij ik dàt dan voor heb
op de Fé, op het netvlies gebrand, iets wat op geen enkel Vlaamse Primitief
ooit geconterfeit werd. Waarom toch in ’s hemelsnaam, bestaat hiervan geen
schuilderij, waarover later kan gedicht worden ‘ zo innig gevoeld en zo diep’?
Even nadien klonken de woorden
die Hem onsterfelijk zullen maken : werk (en inkomen) =
waardigheid.
Ik zou zeggen, Heren
Politici : zij maar content dat er een harde scheidingslijn ligt tussen Kerk en
Staat. Kwestie van jullie werkzekerheid, ziet U. En à propos : wie het
schoentje past, trekke het aan. Geen beunhazen à la Van de lala, die veel wind
blazen om (met verlies) stroom te produceren, maar wel de naarstige kleine (West)
Vlaamse Ondernemer, die hard knokt om het hoofd boven water te houden, en om zodoende zijn klein ploegje aan
het werk te kunnen houden. Vooral dat laatste is zowat het ‘Sursum Corda’ van
een gevuld leven in dienst van zoveel kleine neringdoenders.
.
II MIDDEN
Katholieken hadden het slechter kunnen treffen
"Franciscus doet zelfs
vrijzinnigen dromen van een betere wereld", schrijft Patrick Loobuyck,
hoofddocent levensbeschouwing aan de Universiteit Antwerpen. Volgende week
verschijnt zijn boek 'De seculiere samenleving. Over religie, atheïsme en
democratie'. .
De verwachting leefde dat
Franciscus organisatorisch en inhoudelijk het verschil zou maken met de
voorbije conservatieve pontificaten. Tot hiertoe heeft hij die hoop waargemaakt
Al van bij zijn eerste woorden
heeft Franciscus indruk gemaakt. Hij verpersoonlijkte meteen de hoop op
verandering binnen de kerk. De verwachting leefde sterk dat hij organisatorisch
en inhoudelijk het verschil zou maken met de voorbije conservatieve
pontificaten. Tot hiertoe heeft hij deze hoop waargemaakt.
Zijn pontificaat heeft een
vliegende start genomen, al is het natuurlijk nog veel te vroeg om te kunnen
inschatten wat hij echt zal verwezenlijken. Hij moet alvast opletten voor een Obamascenario,
waarin de politieke verwezenlijkingen niet in verhouding zijn met zijn
enthousiasmerende retoriek. Maar we kunnen hem tot daartoe het voordeel van de
twijfel geven, want zoals hij het zelf uitdrukt: diepgaande verandering heeft tijd nodig.
Deze week verscheen wereldwijd
een eerste lang interview met hem (te lezen op streventijdschrift.be). De
vragen worden gesteld door een toegewijde ordegenoot, waardoor de toon mild is,
maar dat neemt niet weg dat ook de delicate thema's aan bod komen. Franciscus
doet echter nergens boude uitspraken waardoor hij mensen tegen zich in het
harnas jaagt. De Belgische aartsbisschop Léonard, en met hem veel andere
bisschoppen die nog door voorgaande pausen zijn benoemd, kunnen er wat van
leren.
Veldhospitaal
Doorheen het interview maken
we kennis met een bescheiden, cultureel en theologisch goed gevormde man die
nergens mensen veroordeelt. Hij beschouwt zichzelf als "een zondaar op wie
de Heer zijn blik gericht heeft", als iemand die in het verleden fouten
heeft gemaakt en daaruit wil leren.
Voor de kerk gebruikt hij een
krachtig beeld: een veldhospitaal - een plek waar wonden kunnen worden geheeld
en mensen elkaar meevoelend nabij kunnen zijn. Het meest gebruikte woord in
zijn betoog is barmhartigheid. Hij baalt van legalisme en restauratie en verzet
zich tegen principiële en doctrinaire zekerheden. De kerk is volgens hem te
veel een instituut geworden dat - in plaats van "de aangename geur van het
evangelie" te verspreiden - vanuit het grote morele gelijk voorschriftjes
uitvaardigt. Hij pleit voor een herbronning en stelt dat Gods liefde boven het
dogma en het religieuze gebod komt. Ik begrijp dat heel wat katholieken
hierover echt enthousiast worden.
Een thema dat niet aan de orde
wordt gesteld, is zijn verhouding ten aanzien van de Argentijnse junta. Critici
beweren dat hij zwijgend heeft toegestemd. Zelf zegt Franciscus in het
interview dat hij nooit rechts is geweest en 1 oktober verschijnt het boek
Bergoglio's List met daarin het relaas van hoe Franciscus mensen van vervolging
heeft gered. Het lijkt erop dat hij ook op dat heikele punt goed wegkomt.
Antiklerikalisme
Kortom, de katholieken hadden
het slechter kunnen treffen. Maar hetzelfde geldt voor de niet-katholieken: als
er dan toch kerkleiders nodig zijn, dan is Franciscus nog de kwaadste niet.
Diegenen die het rabiaat en goedkoop antiklerikalisme niet willen overstijgen,
worden door een figuur als Franciscus in het ongelijk gesteld.
Sommige verzuilde vrijzinnigen
zullen het horen donderen nu, maar ik ben als humanistisch vrijzinnige van
mening dat in de strijd om een betere wereld Franciscus een gesprekspartner kan
zijn.
*
III
SLOT
Ja,
mijn Beste Gelovigen, die weten dat ik een boontje heb voor de wijsheid van de
H. Augustinus, hier past het om weer eens een goed belegen wijsheideke van hem
boven te halen.
“Het
berouw komt altijd nà de zonde. Nooit ervoor”.
*
Neen,
natuurlijk is noch deze Paus, noch de Kerk, een achtste Wereldwonder. Maar als
iets goed is, moeten wij daar toch niet over zwijgen?
De
Forza Italia van Il Cavaliere,, President Poetin die de Koran laat verbieden,
samen met de massa-immigratie, Paus Franciscus die dagelijks de wereld Urbi et
Orbi omarmt : stel die drie zaken tegenover het Internationaal Socialisme dat
al jaren vruchteloos op zoek is naar zijn tweede adem, en U zult akkoord zijn
met mij, vooral op deze zonnige najaars dag : que la vita è bella. Madonna!!! (=GVD in Algemeen
Beschaafd Italiaans) : ik zal nooit lang genoeg leven om dat als een merel in
zijn avondlied, wereldwijd Urbi et Orbi te kunnen uitbazuinen….
Hoe
zei Hij dat ook weer? Diepgaande veranderingen hebben wat tijd nodig? Volledig
mee akkoord. Als er aar ’n begin aan is!
Geschreven door AABEE via
Digitalia
…
…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten