maandag 16 september 2013

1515 - OVER DE WARE AARD VAN HET BEESTJE


.
1515 - OVER DE WARE AARD VAN HET BEESTJE
.
Het ultieme gebaar
 
Om later ooit het verleden te herdenken.
.
I) INLEIDING
Het stuk van Peter De Roover in DS (hieronder) zegt dat België een dagdroom is. Ik had liever gelezen dat het een nachtmerrie’ is. Omdat het een dwangbuis is die ons; Vlamingen, over het hoofd wordt getrokken, van in de wieg tot in het graf. Vlaming zijn, dat moeten we niet kiezen : we zij dat vanaf de geboorte. En daar moet geen tweede laagje vreemde verf op komen, die knelt en beperkt. Als de onderlaag maar geen week mossel-vel is.
.
II MIDDEN
De nieuwe belgitude is een dagdroom
11-09-2013 - Peter De Roover - de standaard
.
De Rode Duivels als model voor een diverse, trotse, enthousiaste generatie Belgen, dat is zo’n beetje wat Kristof Calvo gisteren bepleitte. Peter De Roover doet een ‘reality check’: zijn de straten net zo veelkleurig als de Duivels? En hoeveel van dat ‘Belgische verhaal’ vind je in de werkelijkheid terug?
 
Kristof Calvo vindt het spelletje voetbal te mooi om politiek te instrumentaliseren waarna hij een heel opiniestuk lang niet anders doet (‘Was Di Rupo maar een Rode Duivel’, DS 10 september). Kompany en co staan volgens hem voor een nieuwe belgitude, ‘waar we ook politiek mee aan de slag kunnen’. Instrumentaliseren heet zoiets.
Als het over België gaat, overheerst vandaag de gêne. Franstalige politici gaan er behoudsgezind en berekend mee om, België dient alleen om de boel nog even bij elkaar te houden of het is louter een zaak van (vermeende) efficiëntie, stellen we met Calvo vast. Het klink hol en slaat niet aan.
Calvo gaat op zoek naar een USP, een unique sellingpoint, het unieke dat België de moeite maakt en dat we verliezen als België zou verdwijnen. Die oefening leidt tot een opmerkelijk staaltje intellectuele acrobatiek.
Wat doen de Rode Duivels ons ontdekken dat zo eigen is aan België? Elkaars huidskleur doen vergeten, een land dat hen (de Rode Duivels) kansen heeft gegeven, meertalig en veelkleurig, inclusief, beetje speels, verbindend en niet verdelend, open voor eenieders hoogstpersoonlijke identiteit, deel uitmaken van meer dan één identiteit.
 
Of Calvo een project bedoelt dan wel een bestaande realiteit, blijft onduidelijk. Als bestaande realiteit valt er wel wat op af te dingen. Op het veld zijn de Rode Duivels veelkleurig, in de straten lukt die vermenging heel wat minder. Vreemd te lezen dat iemand van Groen vindt dat zij ambassadeurs zijn van het land ‘dat hen kansen heeft gegeven’. Is het discours van Calvo’s partij anders niet altijd doorspekt met kritiek op de kansenongelijkheid? ‘In dit land is veel mogelijk’, lezen we verder. De bal ligt dus in het kamp van de jongeren zelf, ze moeten de geboden kansen grijpen en dan is de sky de limit. Zou Calvo zijn overstap naar de N-VA voorbereiden? Dat verhaal horen we normaal gesproken aan die kant van het politieke spectrum.
Als Calvo het bedoelt als nationaal project, dan ontpopt hij zich tot Belgisch nationalist: trots op een vaderland dat de schoot kan vormen voor grootse dingen die zonder België niet haalbaar zijn. Groen ontdekt de waarde van het positieve nationalisme; mooi is dat. Hij moet wel nog antwoorden op de vraag wat er zo Belgisch is aan zijn mooie ideaalbeeld. Het past ook als gegoten op een open en inclusief Vlaams verhaal, daar heb je België niet voor nodig. Calvo had zijn project net zo goed Vlaams, heel-Nederlands of Europees kunnen noemen. Waar blijft dat Belgische unique sellingpoint?
 
Vlaanderen is wel een realiteit
 
De meerlagigheid misschien? Alsof onze identiteit in Vlaanderen niet meerlagig zou zijn. De vraag is niet of we één of meer lagen hebben. We hebben er meer, punt aan de lijn. De vraag is of die Belgische laag ook iets van waarde toevoegt. De opsomming van Calvo overtuigt niet, want omvat niets specifiek Belgisch. Iedereen voelt wel aan dat een goede marketeer er iets mee kan doen, maar dan zitten we in de sfeer van het promoten van een merk en niet meer bij inhoud.
Vlaanderen kan ook de schoot zijn van die mooie waarden die Calvo opsomt. Vlaanderen heeft, in tegenstelling tot België, daarenboven wél een unique sellingpoint. Het is namelijk een sociologische realiteit voor de mensen die er wonen. België is dat nog amper, ook al blijven velen het woord België gebruiken als ze het over Vlaanderen hebben.
Elk jaar ga ik met de laatstejaars van onze concentratieschool een weekje naar Istanbul. Die ploeg is veelkleurig, veelmoedertalig en multireligieus. Aan diverse lagen en diversiteit geen gebrek. Toen ik onze groep deze lente voor de Aya Sophia zag staan, viel me weer op hoe Vlaams die is. Wij – het is echt een ‘wij’-groep – spreken Nederlands, verwijzen naar typisch Vlaamse situaties, kijken allemaal even vreemd naar sommige Turkse gebruiken, ook de Vlaamse ‘Turken’ in onze groep. Die Vlaamse identiteit veegt andere uiteraard niet weg, maar ze is er wel. Iets Belgisch heb ik in die groep niet kunnen ontdekken.
Het opiniestuk van Calvo over de nieuwe belgitude zal gisteren veel besproken zijn maar haast uitsluitend... in Vlaanderen. Ook het maatschappelijk debat is, tot spijt van wie het benijdt, veel meer Vlaams dan Belgisch
.
III SLOT
België is, sedert zijn ontstaan altijd als de boze stiefmoeder van ons volk opgetreden. Pater stracke moest, vòòr WO I zijn frustratie reeds kwijt door ons volk te beschrijven in al zijn achterlijke armoede met de veelzeggende titel ‘Arm Vlaenderen’. Daarin onderkoeld, de kennis dat hij sprak over een volk dat eens zijn kennis, zijn weelde en kunstzin exporteerde over de hele wereld. Denken we maar aan Mercator. Aan Hondius. Aan Pater Damiaan. Aan de Vlaamse Primitieven. Maar Vlaanderen werd doorheen de eeuwen altijd weer leeg geroofd, in de armoede gedreven. Maar keer op keer wist het zich te rechten. Als het riet, dat na de storm weer recht staat.
 Toen het in 1815, na de laatste Franse overheersing, eindelijk de vrijheid kreeg om terug bij de Nederlandse stam aan te sluiten, werd het in 1830 terug onder een Semi-Franse gesteld, deze keer vanuit de eigen Vlaamse hoofdstad, Brussel.
Koning na koning na koning na koning, tot 6 keer toe, bestendigden ze de vernedering en stond niet alleen toe, hij stond er zelfs op, dat zes en een half miljoen Vlaamstaligen onderdanen door een arme drie-en-half  Francofonen werd gedomineerd. U weet wel, zoals Louis XIV het 300 jaar vroeger stelde, toen hij vanwege de Grote Mogendheden het Zuidelijkste Deel der Nederlanden mocht stelen :
“Nous traiterons sur vous, chez vous mais sans vous”
Na De Grote Oorlog probeerden de moedisten het tij te doen keren. Ze deden zelfs in de jaren ’40 . beroep op de vijand om hun gelijk te halen. Slecht bekwam het ons, want WO II draaide verkeerd uit en Vlaanderen zat dieper dan ooit in de shit.
Maar dat er iets sedertdien ten goede is gekeerd, kunnen we meten aan de opgang van de gematigde Vlaamse Partij van BDW. Die heeft het, met vallen en opstaan, verder gebracht dan ooit enige andere Vlaamse Partij. Gelukkig houdt die stand. Tot hiertoe. Al zou ht natuurlijk altijd beter kunnen.
Maar er is geen weg terug, zoals bij ‘Vlaming’ Wilfried Martens, of ‘Vlaming’ Yves Leterme, die vanaf het eerste succes direct slagzij maakten om verder te zeilen onder de Belgische vlag. BDW echter zit met de harde onderlaag van het Vlaams Belang der radicalen. Die zitten hem, eventueel als steun in de rug, klaar om hem in de kuiten te bijten, op de hielen.
Ach ja, ik weet niet of het inderdaad een grote eer is, om als Laatste Premier van België de Geschiedenisboeken in te gaan. Dat laat ik over aan de o zo bescheiden ex-advocaat van het ACW, Minister bij de gratie Gods, Koen Geens. Allez, gesteld dat de Tjeven nog boven de kiesdrempel komen…..
Voor hetzelfde geld worden de kaarten anders geschud, en kan er na de verkiezingen een begin gemakt worden aan de allerlaatste Staatsvorming : het einde van België.
Persoonlijke Nota voor de Dames en Heren Vlaamse Onderhandelaars : wil de nodige aandacht besteden aan sommige noodzakelijke grens-correcties, om vergissingen en/of gebiedsrood uit het verleden tegen te gaan. Misschien dat La Pen akkoord zou gaan om Wallonia in te ruilen voor Frans Vlaanderen? Liefst aan Brussel geen aandacht schenken : binnen het jaar staan die toch op straat, krot en zo arm als de straat. Ze kunnen als wisselgeld dienen voor de Staatsschuld.
Geschreven door AABEE via Digitalia
 
 

Geen opmerkingen: