*
Maandag 27 januari
Zon 8u26-17u25
H Angela Merici, patrones van de
onderwijzeressen
*
*
Hedendaags
diploma
Betracht
door Het Ministerie van Onderwijs.
*
WAAROVER HET GAAT
Toeval bestaat niet, wordt
gezegd. Goed! OK! Geen discussie. Dan is het geen toeval maar iets ‘anders’, dat
de patroonheilige van de dag de patroones is van iedereen die in het Onderwijs
staat. En dat de bijdrage van en collega hieronder die ik gisteren klaar had
gezet, van de hand is van …. iemand uit het Onderwijs.
Op http://blog.seniorennet.be/vroeger/
vond ik dus die stem uit het Onderwijs
die met een paar simpele woorden méér aanbrengt dan het Ministerie van
Onderwijs, moest daarover een encyclopedie bestaan. Praten dat ze daar kunnen,
ongelofelijk! Maar doen… is niet mogelijk wegens hun opgelegde lafheid en de
lange tenen/korte lontjes van de ‘Nieuwe Belgen’ uit de meest achterlijke streken
ter wereld.
Moest zo’n encyclopedie ooit
het daglicht zien, zou het als naar gewoonte, 99.99999999% van zijn volume in
de Toekomende Tijd, de zogenaamde ‘Ik Zal-Wij Zullen-tijd’ geschreven zijn,
daar waar iemand die met beide voeten in de werkelijkheid staat, in een paar
volzinnen én de ziekte én de remedie heeft geschetst.
Korte metten maken, zowel
met de lafheid van de Overheid als met de onwil van de vreemdelingen, is dat
dan zo moeilijk? Of zullen we maar zeggen dat in onze Ministeries deze
verkeerde gang van zaken geen
uitzondering, maar eerder de algemene regel is?
Mag U vooral niet vergeten
op 25 Mei a.s., want er staat een nieuwe generatie klaar om de fakkel over te
nemen. Vergeet kwiebus Peeters van de Tsjeven want hij is gewoon de aanvoerder
van de generatie slippendragers. Stuur de Rood Gardisten beladen met schande, getooid
met lange ezelsoren in de hoek. Beter zou zijn, hen in de boeien te slaan, om
ze samen met de Blauwe zakkenvullers als De Gucht en Verhofstadt, naar de
strafkolonies te sturen voor dwangarbeid.
Stem op het Geel-Zwart van
de verandering, liefst op het origineel daarvan, het Vlaams Belang. Want de
kopij, de BDW-ers zijn in hoofdzaak, buiten hun enige kopman, de synoniemen der gemakzuchtige Tsjeven die
van geven en toegeven hun bestaansreden hebben geaakt.
.
BASIS v/d INSPIRATIE
Waarom zoveel Allochtoontjes het Eerste Leerjaar
moeten overdoen
*
Taalachterstand en zwakke thuismilieus zijn de
afgezaagde excuusjes om het zittenblijven van allochtone leerlingen te
verschonen. De toekomst van de zittenblijvertjes zal er nóg somberder gaan
uitzien omdat het aantal allochtoontjes alsmaar blijft stijgen. Alsof ze aan de
bomen groeien, of uit de hemel vallen.
Door hun talrijke afwezigheden missen de kleine
allochtoontjes hele brokken van het kleuteronderwijs en daardoor zijn ze
onvoldoende voorbereid op het eerste leerjaar. Het dure gesofisticeerde
didactisch materiaal en de intensieve begeleiding door migrantenwerksters en
tolken kunnen het niet goedmaken. Verloren geld en verspilde energie!
Daarbij komt nog dat de allochtone ouders vaak het
advies om hun kind het derde kleuterklasje te laten overdoen, in de wind slaan,
met een enorme achterstand in het eerste leerjaar als gevolg.
Het is bekend dat de taalachterstand te maken heeft
met de verknochtheid aan eigen thuistaal. En die is niet te breken, met geen
enkel miljoenenproject. "Dweilen met de kraan open", zo beschreef
taakleraar Jos S. zeer treffend zijn activiteiten bij de achterblijvers die
thuis én op school constant omringd worden door hun moedertaal. De paar
woordjes Nederlands die ze leren, zijn ze dan ook nog vergeten als ze van een
lange vakantie in hun thuisland terugkeren naar hier.
Dan zijn er de 'zwakke milieus' waaruit allochtone
kinderen komen. Ik herinner me nog goed de allochtone huishoudens, waar moeder
Nederlandsonkundig was, en vader geen tijd maakte om zijn kindjes te helpen met
huiswerk omdat ie het te druk had in de moskee of in het café.
Het is begrijpelijk dat vele scholen het
zittenblijven aanmoedigen. Dat zit zo: als leerlingen 2x blijven zitten en ze
worden 12 jaar, dan mogen ze het vijfde en zesde leerjaar overslaan (!).
Logisch vervolg: beroepsonderwijs. Met een hopeloze taalarmoede loop je toch
verloren in het ASO. Opgeruimd staat netjes. Zo werd de zwakke allochtone
meerderheid geweerd uit het ASO. Anders was het onderwijsniveau in het
middelbaar nóg lager!
Thuis en overal Turks blijven tetteren, afkerigheid
tov het Nederlands, afwezigheden op school, niet opvolgen van adviezen, geen
schoolse begeleiding thuis, blijven kleven aan eigen taal en cultuur... Nog
verwonderd dat ze niet meekunnen met de leerstof? Het leek er ook op dat de
allochtone ouders zich genoegzaam wentelden in hun 'achtergestelde' situatie,
ze maakten er geen probleem van. Het was de Vlaamse overheid, in haar hang naar
gelijkheid in het multiculturele landschap, die er zélf een probleem van
maakte!
*
PERSOONLIJKE
BENADERING
Ooit
had het Vlaams Heir een Jan Breydel en een Pieter de Conick die eensgezind en
zij aan zij vochten voor de overwinning. Wat in 1302 lukte, zou toch in 2014 ook
en zelfs beter moeten kunnen lukken?
BDW
heeft de overwinning – koel en sec - in handen. Hij hoeft alleen overheen alle
verschillen, de uitgestoken hand van de Belangers te aanvaarden, en binnen de
24 uur ligt de Francofonie aan hun voeten, bedelend om pootjes te kunnen geven!
Dat ziet toch de grootste ezel!
*
En
zo zijn we weer bij ’t begin. Vroeger, nog niet zo heel lang geleden, was het de
Juffrouw, de Maseur of de Meester die met de regel in de hand vooraan in de
klas op de trede stond, om een onwillige of brutale leerling naar de hoek van
de klas te sturen. Wie de roede spaarde, haatte toen zijn kind. Maar aan 14
jaar konden ze lezen, rekenen en schrijven. Dat is nu 18 jaar geworden en de
overgrote meerderheid kan dat niet meer, lezen, rekenen en schrijven, maar ze
kennen wel hun rechten om de rest van hun leven in de ondersteuning terecht te
kunnen.
‘Vroeger’
stond de Meester/De Juffrouw naast de Pastoor, de Dokter en de Notaris even
hoog in aanzien. De twee laatsten zijn op de maatschappelijke ladder heel wat
treden naar beneden getuimeld en de twee eersten zijn compleet weggeveegd en
dienen alleen nog als vloermat voor de soort die in een normaal land, levenslang
in de hoek hadden moeten staan….
De
wereld op zijn kop! Daar moeten wij in het stemhokje dringend iets aan doen!
Doen we dat niet, dan tuimelen wij met z’n alleen weer de Donkeren Middeleeuwen
in, waar de slimsten weer, net als vroeger, onderwijzen dat de aarde zo plat is
als een vijg, maar dat daar tegenover Allah de Allergrootste is.
Geschreven door AABEE via
Digitalia
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten