zondag 13 april 2014

1896 - OVER DE VERHEVEN KUNST VAN HET LIEGEN IN DE ISLAM



*
Zondag 13 april
Zon 6u53-20u34
H Ida van Leuven
*
Rome, Palmenzondag
*
De Lijdensweek vòòr de Hoogdag van Pasen begint met de herdenking van de triomfantelijke intocht van de Zachtmoedige in Jeruzalem. Niet als hoogmoedige ruiter te paard, maar gezeten op de rug van het plaatselijke lastdier, de ezel, meid voor alle werk. Omstuwd door een jubelende en met palmtakken zwaaiende menigte. Dezelfden als een paar dagen later, die bij de Romeinse Landvoogd uitzinnig van woede, riepen ‘Aan het kruis met Hem’.
Komt nog de herdenking van Witte Donderdag en de doodstrijd in het Hofken van Olijven gevolgd eerst door Goede Vrijdag met de kruisiging en dan twee dagen later, dapper de Opstanding uit de Doden, op Paaszondag.
Deze korte parade van trefwoorden om eventueel op Wikipedia te Googlen voor meer details. Met de vraag in Uw achterhoofd om ‘de 7 verschillen’ te zoeken met de leer van de Islam, wat ‘Wrede’ betekent.
*
*
Taqiyya.


Of liegen dat men zwart ziet….
*
In het Zadel
De Heer Hans Jansen geeft via ‘GeenStijl.Nl’ een lezing hoe in de Islam zuinig met de waarheid kan omgesprongen worden. Het is een zelfdiscipline waarmee hoge toppen kunnen geschoren worden. Taqiyya heet dat ding en het past perfect in de mond van al onze Grote Verstanden die dit land besturen. Het staat net niet in de Koran, en is ‘het recht om zuinig te zijn met de waarheid’.
Typische Tsjeventaal dus, daar waar Sossen en Liberalen er gewoon op los mogen liegen. Ja Ja, de Islamisering is al ver doorgedrongen bij de Hoge Pieten. Alleen de religieuze bezetenheid ontbreekt hen voorlopig. Al zijn ze volgens Di Jeanetto wel raisonabel jegens de Franscouillonse slavendrijvers.
*
Onder voorname dankzegging overgenomen door Digitalia bij
*
WAT U MOET WETEN OVER TAQIYYA
Taqiyya is een technische term uit het islamitisch recht. Voordat het een technische term was, betekende het ‘vrees’. Wanneer een moslim vreest dat de islam geschaad zal worden, heeft hij volgens de sharia het recht om zuinig te zijn met de waarheid. Zulke zuinigheid heet taqiyya. Onder de sharia-juristen is het een punt van discussie of een moslim in zo’n geval liegen moet of dat hij alleen maar liegen mag. Ook is er aandacht voor de vraag hoe ver hij kan gaan. Hoort taqiyya altijd het belang van de islam in het algemeen te dienen, of mogelijk ook dat van individuele moslims. Het is het mooiste als er formeel niet gelogen wordt. Een voorbeeld van taqiyya zonder liegen is het wensen van een goede kerst. Koran 112:3 leert dat God niet geboren of verwekt is. Als dat waar is, is Kerstmis, de viering van de geboorte van Gods zoon, naar islamitische normen een godslastering. In plaats van ‘goede kerst’ te wensen, kan een moslim daarom maar beter zeggen: ‘ik wens u het allerbeste’. Dat wil zeggen: ‘ik hoop dat u moslim wordt’.
Het bestaan van het leerstuk van de taqiyya heeft geen voorspellende waarde als het over het gedrag van een individuele moslim gaat. Het is net als bij polygamie. Wanneer er over de polygamie gezeurd wordt, kan een moslim tegenwerpen dat hij maar één vrouw heeft. Dat is natuurlijk vaak waar. Toch wil een geval van monogamie niet zeggen dat de islam polygamie niet toestaat. Net als bij polygamie geldt dat taqiyya iets is waarvan een moslim zonder gewetensproblemen gebruik kan maken, wanneer hij dat nodig vindt.
De Leidse hoogleraar Maurits Berger vertelt de media, wanneer er zich weer een golfje van aandacht voor taqiyya voordoet, dat taqiyya een ‘middeleeuws’ begrip is, uit de shi’ietische richting van de islam. Niets aan de hand dus en doorlopen. Inderdaad hebben de Shi’ieten tijdens vervolgingen in de middeleeuwen gebruik moeten maken van deze licentie om te liegen. De Soennieten hebben de Shi’ieten namelijk regelmatig heftig vervolgd, in Irak zelfs tot op de dag van vandaag.
De Shi’ieten, in de meeste islamitische landen een minderheid, hebben om de eigen huid te redden regelmatig taqiyya gepleegd tegenover hun soennietische inquisiteurs. Niet dat het bij zulke vervolgingen even formeel toeging als bij de inquisitie, we moeten hier meer aan ongeordende volkswoede denken. De soennietische meerderheid heeft in de geschiedenis van de islam nooit veel behoefte aan taqiyya gehad. De soennietische migranten in het Westen zijn daarentegen een minderheid. Een minderheid mag taqiyya gebruiken, wat mevrouw Halalsema er ook van zegt. Een meerderheid, trouwens, mag dat ook.
Het woord taqiyya komt in de koran niet voor. Het concept daarentegen wordt in de korancommentaren besproken. De bekendste passage is koran 3:28. Dat vers is moeilijk te vertalen maar vooruit, we maken er wat van: “De moslims moeten niet de ongelovigen als ‘vrienden’, ‘medestanders’ of ‘bondgenoten’ nemen.” Die drie alternatieven zijn pogingen tot vertaling van het belangrijkste woord in dit vers dat iets als ‘de dichtbijen’ moet betekenen. Maar de korantekst gaat door, en wel met de mededeling dat het verbod niet geldt indien een moslim ‘op zijn hoede’ moet zijn. Omdat korancommentaren en shariahandboeken dit onderwerp bespreken, is het ondenkbaar dat een beroepsmoslim nooit van taqiyya gehoord heeft.

De Britse beroepsmoslim Fiyaz Mughal is directeur van een gesubsidieerd meldpunt voor islamofobie. Hij heeft, om de subsidie veilig te stellen of om andere redenen, bedrieglijk opgeleukte statistieken over anti-islamitische incidenten gepubliceerd. Deswege is hij door een radiopresentator, Tim Burton, betiteld tot ‘taqiyya kunstenaar’. Burton heeft daarvoor dinsdag 8 april in Birmingham terecht moeten staan. Volgens Mughal zou het uitsluitend rassisties extremistisch rechts zijn, dat moslims wel eens van taqiyya beschuldigt, en een rassistiese beschuldiging is strafbaar.
Tim Burton is vrijgesproken. De behandeling van de zaak heeft zeven uren geduurd. Er was een getuige-deskundige over de koran en de sharia uit Nederland. Wie zou dat nu weer geweest zijn. Dit in het kader van full disclosure.
Toch is taqiyya niet zo’n raar idee. In een maatschappij waar de openbare orde alleen gegarandeerd wordt doordat je stam wraak zal nemen als jou wat overkomt, kan iemand die de waarheid spreekt veel overlast veroorzaken. Zijn broers en neven moeten dan immers wraak gaan nemen voor de klappen die hij krijgt, terwijl ze liever iets anders omhanden zouden hebben, bijvoorbeeld een stage lopen.
De weigering een geloofsgenoot, ook al is hij medeplichtig aan roof of zeeroverij, te bestrijden of bij de politie aan te geven, valt ook onder taqiyya, want effectief optreden zou een individuele moslim, en dus mogelijk de islam, kunnen schaden. Dat moet voorkomen worden. Want ‘islam is vrede’, en vrede is goed
*
De teugels strak aantrekken
Vooral de laatste alinea is het herlezen waard. Want hier wordt zonder omwegen uitgelegd, waarom de moslimwereld zelf zwijgt en al zekerlijk niet afkeurt wat in de wereld geschiedt als terrorisme, criminaliteit of drugshandel: deze berichten bespreekbaar stellen, zou immers de Islam kunnen schaden.
Wacht, ik zal een voorbeeld geven.
Iemand zit met het hoofd tot aan de schouders in een glazen bokaal met honderden wespen. Hij mag daar niets over zeggen of zelfs niet aan denken, want dat zou de wespen kunnen schaden….
In de Joods-Christelijke Beschaving kennen we datzelfde fenomeen van bedriegelijke zaken, en dat heet dan… schijnheiligheid. In Tsjeventermen is dat dan ‘liegen om bestwil’, al hoeft men persé niet iets te zeggen, om de waarheid geweld aan te doen..
Geschreven door AABEE via Digitalia

*
*

Geen opmerkingen: