maandag 30 maart 2015

2495



*
Maandag 30 maart
Zon 7u24-20u11
H Johannes Climacus


*

2495 - MOLLIGE MAGGIE KRIJGT GALANTE WAALSE CONCURRENTIE
*
De nutteloze scheepsllift van Strépy (Haibaut)
.
*
INLEIDING

Enkele blogs geleden zwaaide ondergetekende nog met het wierookvat richting Mevr. Galant (MR) voor de mestvork waarmee ze de beerput der NMBS te lijf wilde. Het geval echter van de Vliegende Treinen die onderhouden worden in loodsen zonder sporen naartoe, bleef spijtig genoeg onderbelicht. Ons aller goede vriend http://blog.seniorennet.be/guvaal/ kwal daar deze morgen uitvoerig op terug. Waarbij we vooral onthouden dat ‘Het spoor’ jaarlijks zo’n 4 miljard wordt gesubsidieerd, in vergelijking met de subsidies voor de 4 Vlaamse havens (Antwerpen, Zeebrugge, Oostende en Gent) die de laatste 10 jaar amper samen goed waren voor 4 miljard. Een totaal rekensommetje dus van 30 miljard steun tegenover Het ‘geld-verslindend) Spoor tegenover 4 miljard voor hard werkende en welstand brengende haven-infrastructuur….
Mevr. Galabnt pakt inzake ‘Verkeersveiligheid’ nu eindelijk de koe bij de horens. Al haalde ze daarvoor de mosterd bij onze Noorderburen.
Dat mens is als Minister van ‘Overheids Bedrijven’ dus een geluk bij een ongeluk…
*

MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
*
Minister Galant richt Instituut voor Accidentologie op

Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) richt een Instituut voor Accidentologie op. Het team van verkeersexperten krijgt straks alle ruimte om ongevallen te analyseren en zo ons rijgedrag, onze wegen én onze voertuigen een pak veiliger maken. Dat schrijft Het Laatste Nieuws maandag.

Onderzoeken van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) hebben zich steeds grotendeels beperkt tot het verzamelen van puur statistische gegevens. Veel doelgerichte oplossingen levert het werk van de experts daardoor zelden op.

Daarom werkt minister Galant nu volop aan een wettelijk kader dat zogeheten ‘accidentologie’ mogelijk maakt. Concreet geeft ze onderzoekers veel meer vrijheid. Zo kunnen ze allicht gemakkelijker pv’s inkijken, met slachtoffers praten en ter plaatse analyses uitvoeren. Tot nog toe zijn alleen agenten, hulpdiensten en wegenwachters toegelaten op de plek van een ongeval.

De minister haalde de mosterd in Nederland. Op het kabinet-Galant willen ze voorlopig geen details kwijt over de Belgische aanpak.

UITLEIDING

Al jaren zegt het gezond verstand, dat bij alle dodelijk ongevallen op de weg (en ook elders), bij alleongevallen met gekwetsten en bij alle haperingen waar de stoffelijke schade boven bbvb € 1.000 gaat, dat er een grondig onderzoek moet volgen, waarvan de resultaten openbaar gemaakt worden. Zodat het Grote Publiek iedere keer met de neus op de feiten gedrukt wordt. En er in de media minder aandacht wordt besteed aan infantiel volksvermaak, muziekfestivals, de voetbaluitslagen of de cyclocross. Moet onderzocht en zoveel mogelijk minutieus gereconstrueerd worden: het rijgedrag op het ogenblik van de botsing, de lichamelijke toestand (drugs, alcohol), GSM-gebruik (te reconstrueren op de zendmasten), het tijdsgebruik (en misbruik), de technische toestand van het voertuig (de voertuigen), was de verkeersbelasting+de verzekering betaald (werpt een beeld op van de persoonlijkheid van de bestuurder), enz. Privacy geldt niet meer van zodra het ‘Openbaar Domein’ in beeld is gekomen, daar geldt alleen het Algemeen Belang, de rij-ervaring van anderen is de leerschool van iedereen. En zeker als het gaat om ‘leefloners’ of ‘leeglopes’ zijn zelfs de middlen van bestaan belangrijk…
Ook de statistieken over (Verkeersongevallen’ zouden een nieuwe indeling moeten krijgen. Zodat de week-end doden na de vele fuif-dagen en nachten, niet meer in een pot nat gestopt worden met de brave huisvader. En wie weet, zouden de verzekeringsmaatschappijen daar niet het meest baat bij hebben…. Want ook hier geldt het adagio, dat kennis rijkdom betekent. Rijkdom vooral in het voordeel van de bona fide-chauffeur….
Ik zou zeggen: geef maar buzze, Mevrouw Galant!
*
Op een eeuwig zwijgen en door niemand verder te vertellen……
(‘Get) Digitalia

*
EINDE
*


Geen opmerkingen: