donderdag 31 december 2009

DEFENSE DE FUMER

?

















Vijftig jaar terug. Met de boemeltrein Ieper-Kortrijk-Brussel-Hasselt-Leopoldsburg weer ‘binnen’ gemoeten vòòr 23 uur, want, op straffe van ‘cahot’ : PLICHT VOOR AL…
Die ‘plicht voor al’ was dan in het Kamp van Beverlo, met de vrienden-miliciens, genieten van een verplichte opsluiting binnen de kazerne…in een van de in rijen in het gelid staande beton-platen-barakken. 20 x 10 meter. Bouwstijl Buhenwald. Eén (1) kolomkachel gestookt met kolen in het midden, met ‘Couvre feu’ om 22 uur – en 2 armzielige peertjes die meer schaduw dan licht verspreidden…

Daar in ‘Bourg Léopold’ (compagnie 50/50 Vlaams-Frans) kon het ’s winters koud zijn! En nat. En vuil. Met het enige café in ‘Contrequet’ (?) op een half uur stappen door de mastebossen, naar ons soldaten-lief (één voor allen, allen voor één) waar het altijd rook naar gebraden haring, verschaald bier en…huiselijkheid.

Ja, die trein in de donkere nacht…Thuis, met in de ransel verse proviand voor een hele maand, vertrekken om 16 uur. Te voet naar ’t station, een half uur vr. Om aan te komen, net voor ‘sluitingstijd’ in het Kamp, om 11 uur. Derde klas, natuurlijk, want met de coupon van de Armée Belge/Belgisch Leger kon er niet meer van af. Er was trouwens de strenge ‘garde’ (kaartjesknipper) waarvoor we toen nog ontzag hadden, en vooral : er was de MP (Militaire Politie) die opdook op de meest onverwachte plaatsen. Derde klas dus. Op houten banken. In het quasi-duister en in het geroezzemoes van door elkaar klinkende stemmen. Veel gehoest en gekuch en de stank van natte uniformen, want we waren met velen….

De bloem der vaderlandse jeugd (!), gewillig onderweg naar het circus met de leeuwentemmers….

Vijftig jaar later….

De Gele Mannekes zijn ons voorbij gestoken…Wij rijden nog met boemeltreintjes, in ieder geval in Noord-België, en daar rijden de treinen in 2 ½ uur 1100 Km ver…Dat is ongeveer de afstand van Brussel naar…Moscou….Onze TGV’s vallen in panne bij de lichtste vorm van poedersneeuw, 80 meter onder water in de tunnel naar Dover….Hadden onze ingenieurs niet aan gedacht!
Wij boemelden in 1956/57 van Ieper naar Leopoldsburg, 200 Km, in 6 uur….Moest dat vandaag in China zijn, we zouden er gestaan hebben in een kwartuurtje….Amper de tijd om een sigaretje aan te steken…..

Een groot verschil, inderdaad! Maar één sigaretje doet die fameuze trein stoppen en wij rookten, wagon na wagon na wagon, tegen de sterren op, en ’t machien, die stampend en blazend dat alles voorttrok, zelf zoveel rook uitspuigend, ondervond daarvan niet de minste hinder….

‘Défense de Fumer’…die compartimenten bleven meestal leeg. En in 2de Klasse zat er ook al niemand, al waren daar stoffen zetels. In 1e Klasse reisden alleen een paar dienstplichtige KRO-offoicieren. Die rookten, spijts dat verbod. Met gesloten gordijntjes, voor de gezelligheid. En ze waren jolig als studenten, die ze in feite nog altijd dachten te zijn….Ter bestemming waren wij wel luidruchtig, maar liepen nog recht. Zij al lang niet meer!
Ik weet nog: op de bus (voor wie geld teveel had) naar het Kamp, stond boven het hoofd van de bestuurder : ‘Niet met den geleider spreken’….De rest van het opschrift was al gevandaliseerd, bij een vroegere TAK-actie….Daders onbekend. Een laattijdige bekentenis zou kunnen, maar, in voorkomend geval, bestaat er wel een verjaringstermijn? Zelfs na 50 jaar, is, voor Tak-kers, spreken zilver, maar zwijgen…is GOUD.
En toch wens ik mezelf nog een keer terug op die boemel, op oudejaarsavond, door wind en ontij, richting dromen van een veel belovende toekomst.





En toen stond 's werelds snelste trein stil

Belga
wo 30/12/2009 - 22:12 In het zuiden van China heeft een roker de snelste trein ter wereld maar liefst 2,5 uur doen halthouden. De schuldige is de trein ontvlucht en kon niet gevat worden.

De snelste trein ter wereld maakte vorige week zijn eerste commerciële rit in het zuiden van China en haalt gemiddelde snelheden tot 350 km/u. Maar op de trein van Guangzhou (in de provincie Guangdong) naar Wuhan, liep het even mis.

Blijkbaar had een roker een sigaretje aangestoken op een van de toiletten. Het rookalarm trad in werking en de trein kon niet vertrekken. Door het euvel ging uiteindelijk 2,5 uur verloren, even lang als de trein normaal nodig heeft voor het hele traject van 1.100 kilometer. De roker besefte wat hij veroorzaakt had en

Geen opmerkingen: