donderdag 4 maart 2010

LDD MET WORTELS EN TAKKEN

.







O die zalige tijden van de
Franse Revolutie. Deze man,
Maximilien Robespiere (*)
Wist er alles van….

JaJa, als liberale
Jacobijnen durfden spreken….










Nergens nodig om hierbij commentaar te geven. De auteurs zijn zelf groot genoeg om in te staan voor hun denkpatronen, die niet overal de mijne zijn, maar toch ergens tot nadenken stemmen.
Vraag: waarom verschijnt zoiets alleen in Tertio? Is het te min voor De Standaard? Of te hoog gegrepen? Dat De Morgen of Humo het niet brengen is normaal : het zou eerder op zijn plaats zijn in Dag Allemaal of in P-Magazine.
Besluit: Dergelijke artikels komen in ons bereik, dank zij Internet. Beeld U een ogenblik in, dat de flikkerbuis zo’n programma’s zou brengen…Mag gerust onder de titel ‘Volksverheffing’, als tegengif voor de dagelijkse hersenspoeling van Linkxe opgewarmde kost….die tot vervelens toe heropgewarmd wordt.
Mag ik toch vragen er even rustig bij te gaan zitten?....Het brouwsel is wel even zwaarder dan een dagdagelijkse ‘cup of tea’….Het is zelfs stof voor een leuke avond onder vrienden, met een lekker glaasje godendrank. Als amateur-filosoof kijk ik vol bewondering op naar deze geleerde heren, maar neen, het is bijlange geen reden om nu op de schoot van Jean Marie te gaan zitten!

Onze christelijke wortels uitwissen is negationisme
29-02-2010 - Frans Crols itv. Boudewijn Bouckaert - tertio
Boudewijn Bouckaert is rechtsfilosoof en hoogleraar van de universiteit van Gent, protestant en spraakmakend politicus. Het LDD-parlementslid is een zuivere vrijdenker. Het protestantisme stimuleert zijn zin in debat, dialoog en engagement.
U kon Boudewijn Bouckaert van Lijst Dedecker (LDD) smaken of vervloeken als advocaat van een alliantie tussen de Open VLD van Alexander De Croo en LDD. Dat kanonschot loste hij vorige week in Knack en het typeert de Gentse hoogleraar rechten, auteur, bewonderaar van Friedrich von Hayek, Vlaamsgezind én protestant: „Ik zag nooit een tegenstelling tussen het geloof en de wetenschap. Radicale atheïsten winden zich op over de onmogelijkheid om tegelijkertijd gelovig en geleerd te zijn, dat is nonsens.‰
U bent rechtsfilosoof, raakt dat uw geloof?
„De studie van de westerse rechtstraditie en de godsdienst zijn innig verwerven want ten gronde zijn zij allebei doordrongen van de christelijke natuurrechtsleer. Volgens de christelijke natuurrechtsleer zijn er fundamentele waarden en beginselen die boven het menselijk gezag staan en die dat gezag niet mag negeren. Bij hun negatie heb je zelfs het recht om in opstand te komen. Dat heeft de politieke evolutie in het Westen grondig beïnvloed. De opvatting dat er principiële grenzen zijn aan het staatsgezag vloeit daaruit voort. Het idee van de mensenrechten is daar een erfgenaam van. Dat ontbreekt in andere beschavingen. Ons Europees rechtskader is grotendeels te danken aan het christendom.
Is het vandaag niet onwelvoeglijk om te wijzen op de christelijke inspiratie van Europa?
„Door mijn christelijk geloof ben ik mij sterk bewust van de christelijke wortels van Europa. Je gooit dat niet zomaar weg. Dat speelt een rol in de politieke benadering van het migratieprobleem en de relatie met de islam. Europa is Europa dankzij een aantal politiek-filosofische waarden in de christelijke erfenis. Wij moeten die behouden en de moslims in Europa uitnodigen om zich aan te passen aan de waarden van de westerse beschaving: het geloof in de individuele vrijheid en het respect voor de eigenwaarde van elke mens omdat die begaafd is met rede en geweten. God heeft die aan elke mens gelijk bedeeld. Onze God is de God van de fundamentele gelijkheid tussen de mensen, dat is een kern van de christelijke beschaving, en de vrijheidslievende instituties van het Westen hebben zich daaruit ontwikkeld.‰
Godsdienst is gevoel, onredelijk, reactionair?
„Neen, niet in alle gevallen. Typisch voor het christendom is de combinatie van geloof en rede, we kunnen en mogen kritisch denken. Het christendom is geen godsdienst die vastklit aan letterlijke betekenissen, wat een probleem is bij de islam. Het Woord van God zit gevat in de geest van de Bijbel en laat afstand toe tot de letter van de Schrift. De verhalen van de Bijbel kunnen gecontextualiseerd worden.
„Het christendom is een openbaringsgodsdienst, maar een door de rede gemilderde openbaringsgodsdienst. Ook omdat de christenen in de twaalfde en de dertiende eeuw het Griekse denken hebben geïntegreerd in hun leer. In de achtste, negende en tiende eeuw had het aristotelische denken eveneens een grote invloed op de moslims maar nadien is die poort dichtgevallen, wat een dramatische invloed blijft uitoefenen op de islam vandaag.
Het officiële Europa weigert de invloed van het christendom te acteren.
„Ik was geen voorstander van een preambule bij de nieuwe Europese verdragsteksten, maar als er dan toch een was, dan gebiedt de intellectuele eerlijkheid dat je het christendom uitdrukkelijk vermeldt als een bron van het Europese bestaan. Bijvoorbeeld: beweren dat Europa begint met de Franse Revolutie is negationisme.
Maakt de secularisering religie verdacht?
„Van de secularisering, in de zin van de lekenstaat, de scheiding van kerk en staat, ben ik een honderdprocentige voorstander. Je vindt daar vroege wortels van bij de kerkvader Gelasius uit de vijfde eeuw met zijn tweezwaardenleer. Gelasius schrijft: Er zijn twee sferen, de wereldlijke en de kerkelijke, maar die van de kerk staat hoger, want de bisschoppen moeten het gedrag van de mensen bij God verantwoorden. Dus zij moeten ook het gedrag van de koning kunnen verantwoorden en daarom moeten zij een trapje hoger staan.‚ (lacht) Goed gevonden. Het christendom maakt ook een onderscheid tussen zonde en misdrijf. Alle misdrijven zijn zonden maar niet alle zonden zijn misdrijven. De zonde wordt gepenaliseerd in het hiernamaals, het misdrijf hier. Ook die scheiding zit al lang in het christelijke denken. De Franse Revolutie is een goede zaak voor de autonomisering van de civiele ordening en de geestelijke ordening. De Franse Revolutie, beïnvloed door het christendom, dwong de christenen terug te keren tot de essentie. De essentie is de boodschap van liefde en de betrachting om de naaste te overtuigen door de persoonlijke beleving. De lekenstaat heeft een zuiverend effect op het christendom. De moslims in Europa moeten ook tot dat inzicht komen, of wij verzeilen in zeer gevaarlijke situaties.
Heeft uw geloof een band met uw politieke engagement?
„Christus zegt: je mag niet weglopen van je opdracht, je hebt talenten gekregen en die moet je inzetten. Dat is een stuk van mijn politieke inspiratie.
Religies zijn geen oefeningen in democratie.
„Calvijn schonk het protestantisme zijn democratische structuren. De politieke filosoof van het calvinisme, Althusius, is de vader van het confederalisme. Hij zegt: vertrek van kleine gemeenschappen en als zij dat nuttig vinden, moeten zij aan elkaar sluiten. In moderne taal zou je zeggen Œeconomies of scale‚, het bottom-up‚ zit daar sterk in. De leer van Althusius werkte sterk door in de structuur van de Verenigde Provinciën. De provincies waren haast onafhankelijke entiteiten en ook de steden hadden binnen de provincies een grote autonomie. Het centrale element van de Verenigde Provinciën was het leger, de vloot. Alle nationale beslissingen moesten eenparig worden getroffen. Eén provincie kon een veto uitspreken. Die sterke autonomie aan de basis geeft ook spanningen als bepaalde gemeenschappen in de handen geraken van een extremistische meerderheid, terwijl de katholieke kerk top-down‚ opereert, met dus minder uitersten. Protestanten hebben door hun democratische grondhouding en organisatiestructuur een traditie van inspraak, discussie, relativering van het gezag.
De ontkerstening in Europa wordt epidemisch?
„Dat de massa van de mensen vandaag niet meer godsdienstig is, is grotendeels te verklaren door de gestegen welvaart. De mensen leefden eeuwenlang, tot een eind in de twintigste eeuw in de miserie. Je werd ziek, je stierf op relatief jonge leeftijd, het bestaan was één groot gokspel en er waren veel momenten van zwaar verdriet. De godsdienst bracht troost: er is iemand die naar mij kijkt, die over mij waakt, en het hiernamaals zal mij optillen. Bij mensen die rijker en gezonder worden, valt het troostende element weg. Ook intellectuele ontwikkelingen spelen mee in de verzwakking van de godsdienstigheid, maar ik zie voornamelijk de grote welvaart als oorzaak. Betekent dat nu dat het christendom evolueert naar een nulpunt? Neen. Het christendom moet zich herpositioneren vanuit de Bijbelse boodschap van liefde en dat zal leiden naar een versterking van zijn rol. Christenen zullen sterker dan ooit vooraan moeten staan in de samenleving, om haar beter te maken.
Nochtans willen progressieven de nieuwe aartsbisschop in zijn sacristie laten.
„Het is onzin aartsbisschop André-Joseph Léonard te verbannen naar zijn sacristie en publiek de ethische en geloofspunten van het christendom te wissen. Lekenstaat beduidt dat de staat geen instrument kan zijn van de kerk, niet haar gewapende arm is. Toch is en blijft de kerk een actor in de samenleving. Godsdienst is een privézaak maar niet in de betekenis dat het enkel iets is voor de slaapkamer. De kerk en godsdienstig geïnspireerde groepen ˆ scholen, verenigingen, en zij mogen daar gerust een godsdienstig label aan geven ˆ zijn niet in tegenstelling met de lekenstaat. Katholieken en protestanten moeten zich uiten over politieke, maatschappelijke kwesties.
„Wat aartsbisschop Léonard betreft, ik vind dat de katholieke kerk, om het met een boutade te zeggen, het recht heeft om een katholiek aan het hoofd van haar kerk te hebben. De nieuwe Belgische kerkleider vertelt klip en klaar waar het op staat, terwijl Godfried Danneels meer (lacht) schaverdijnde, schipperde. Léonard zal de discussie aanwakkeren. Ik vind dat de katholieke kerk te veel plakt aan regeltjes waardoor de boodschap van liefde in de verdrukking komt. Bijvoorbeeld: geen communie geven aan burgerlijk hertrouwde gescheiden mensen is onverdedigbaar, noch vanuit religieus, noch vanuit intellectueel standpunt. Hoeveel mensen zijn niet het slachtoffer van en geen schuldige aan een echtscheiding? Kardinaal Danneels zou naar de andere kant kijken. Als aartsbisschop Léonard op de regel staat, dan volgt er een discussie en misschien een verandering. De druk van de kerken in de ontwikkelingslanden duwt het katholicisme evenwel naar behoudsgezindheid.
Hoe lang zal het geseculariseerde België de godsdiensten blijven financieren?
„Inderdaad, de vraag is legitiem, moet de staat de godsdienst financieel ondersteunen? Ik ben voorstander om dat te herbekijken, zonder iemand brutaal op droog zaad te willen zetten. De Verenigde Staten (VS) met hun concurrentie tussen de kerken en zelfredzaamheid bij het in stand houden van de gebedshuizen en de cultus, zijn voor mij een rolmodel. Ik hoor in de VS excellente predicaties, zie goede zangboeken, mooie gebouwen en prima tv-uitzendingen. De clerus moet daar vechten voor zijn boterham en vraag en aanbod leiden tot een Amerikaanse religiemarkt waar de beste wint. Wil je de kerk hebben in België, doe er dan als gelovige het nodige voor, bijvoorbeeld met een Kirchensteuer‚, een kerkbelasting, dat is een eerlijke situatie. De kerkgebouwen zijn een situatie apart als uitingen van onze cultuur, dus erfgoed met een christelijke tint, en dat moet gefinancierd blijven door de overheid, los van de kerkelijke praxis. Een dergelijke discussie wil ik als LDD-parlementslid gerust aanvatten in het Vlaams parlement, ondanks het feit dat het een federale materie is.
Is uw geloof een probleem aan de UGent?
„De UGent heeft een goede traditie van pluralisme, met misschien af en toe in bepaalde faculteiten wat sektarisme, maar dat besmet de universiteit niet. Ik heb noch wegens mijn geloofsovertuiging, noch wegens mijn politieke overtuiging enige last ondervonden aan mijn universiteit.
Bron Iskander

Pssst
Perfesser, vergeet U niets? Zou ‘de Staat’ de rond de Franse Revolutie geroofde kerkelijke eigendommen dan ook willen teruggeven? Als Napoleon daarover een ‘concordaat’ met de Paus gesloten heeft, mag U dan akkoord gaan dat de Staat eenzijdig haar deel van dat contract opblaast? En neen, het is geen gezonde toestand dat priesters bezoldigd worden als staats-ambtenaren, want wiens brood men eet, diens woord men spreekt zou wel eens ingevoerd kunnen worden…..Wil daarbij ook nagaan hoever deze rijkdommen, uiteindelijk in vroeger eeuwen door de gelovigen als een soort al-dan-niet vrijwillige ‘Kirchensteuer’ werden bijgedragen, aan dezen niet moeten worden teruggegeven, en niet aan het Instituut ‘Kerk’. Het zijn fabelachtige rijkdommen, terug te geven aan de gelovigen van nu…elk naar godsvrucht en vermogen….
Wedden dat op staande voet de kerken weer vol zitten met o zo christelijke gelovigen!.....
Enne… mocht U het vergeten zijn, ga over ‘gecontractueerde’ beoefenaars van de eredienst eens te rade bij Uw collega’s van Geschiedenis. Vraag hen naar de ‘circonscriptie-lijsten’ en naar het ontstaan van de Boerenkrijg, die wij om welke reden dan ook, niet meer mogen herdenken….Neen, de ranzige détails zijn mij niet bekend, maar ik weet dat priesters die niet wilden tekenen op hun arbeidscontract met de Franse Staat, meestal naar de galleien werden verbannen. Of als vogel-vrij-verklaarden, ondergdoken dienden te leven bij de boeren….Dat was de tijd van de Franse sansculotten…
Neen, de Franse Revolutie is lijk een te straf purgeermiddel. De schadelijke gevolgen zijn/waren erger dan de remedie….

(*) Maximilien Robespiere, heerlijk intermezzo voor wie zich wil verdiepen in de zegeningen van de Franse Revolutie.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Maximilien_Robespierre

Geen opmerkingen: