zondag 28 maart 2010

CHARLES, ROI DU FRIC FLAMAND

.




















Deel I
DE GAL.



Belofte maakt schuld, wie ze niet houdt krijgt een bult…En voor die bult zouden Angeltjes van SeniorenNet.be verantwoordelijk geweest zijn, want het zijn zij die de beerput geopend hebben van de Carolingse megalomanie.
De MÉTRO LÉGER DE CHARLEROI is een megalomanie met een onfrisse bijklank :,
“L'UN DES GRANDS TRAVAUX INUTILES BELGES LES PLUS CONNUS”
.
Te beginnen met mivb reiziger ,de link verschaft door die vervelende Angeltjes (vervelend voor alle belgicisten en de Waals-voelenden), bevestigd door Wikipedia, is Digitalia in staat een algemene indruk te verwoorden. Zie deze hoofding als synthese :

CHARLES, ROI DU FRIC FLAMAND.

Commençons par le commencement.

Dat ÜBERMESNCH-gevoel zit al in de benaming van de Waalse luchthaven die op termijn Zaventem wil/moet verdringen : Aéroport Bruxelles-South. In de grote wijde wereld is niet BELGIUM bekend, maar BRUSSELS. In Japan, China, Amerika, wordt geschreven dat Belgium een stad is in het land Brussels….Het pietluttige GOSSELIES, circa 10 Km ten Noorden van Charleroi, maar bijna 60 Km ten Zuiden van Brussel, zet dus de kroon van Zaventem op zijn kop. Wat klinkt beter :‘Airport International Brussels South’ of Gosselies Airport …

De luchthaven (thans in 2de versie, uitgebreid tot Groot Gulliver) is gebouwd met in hoofdzaak Vlaams belastings-geld. Hij wordt bestuurd wordt door Vlaamse CEO’s…onder supervisie der Waalse kleursyndicaten. Maar zelfs de kruiers lopen er mistevreden rond…

De wakkere Ieren (RyanAir) hebben goud geroken in de Waalse expansie-drang en zijn groot gegroeid dank zij de Waalse Staats-steun….betaald met Federaal geld, in hoofdzaak verdiend door Vlamingen…

Het toppunt is dat bijna 80% van de passagiers bestaat uit Vlamingen en Nederlanders….Hoor ik daar nu Freddy Van Gaever luidop dromen? En moeten de Walen nu kwaad zijn op mij? Ha Si! Ce n’est que la vérité qui blesse!

Neen, de meloen Isabelle Durant heeft met haar gestook rond de nachtvluchten op Zaventem geen succes gehad. Zaventem, de Nationale luchthaven bestaat nog altijd, zelfs zonder DHL, maar voor hoelang nog?.....Als het van de kleur-syndicaten afhangt, die ook Sabena helpen begraven hebben, dan is het slechts een kwestie van even duren….Hun neiging om de eigen mensen het gras voor de voeten te maaien, uit misplaatste solidariteits-zin met de vele luiaards in Wallonia is inderdaad ziekelijk….

De hemel sta ons bij! Dus terug naar de realiteit. Het wordt persoonlijk.

Met RyanAir en de goedkope vluchten naar ons Nieuwe Vaderland in het achterhoofd (*), worden we dan door Angeltjes met onze neus op de feiten gedrukt. Ja, de PS heeft het ver gebracht. Naarmate de carbonage en de metallurgie achteruit boerden, zijn zij vooruit gegaan….

De PS zou beter, in plaats van de Rode Roos, de Japanse LOTUSbloem als symbool kiezen. Deze groeit zelfs op een mestvaalt.

Van de PS via het FDF naar BHV is maar een kleine stap. Le Très Grand Bruxelles van de 19 Gemeenten moet nog groter worden door de aansluiting van de ‘Périphérie….met de beruchte ‘corridor’ naar Waals Brabant, zodat Brussel direct grenst aan Wallonië, om straks één geheel te vormen. Fiston di Rupo die met de Franse Socialisten gaat feestvieren…Straks valt het land uiteen, niet door de schuld van de ‘sale Flamins’, maar op investigatie van de Wallo/Bruxelaars……die ervan dromen om eindelijk te kunnen aansluiten met hun ware Vaderland : la douce France…

Dieu merci! – Salut en de wind van achter! Opgekuist staat netjes - op voorwarde dat ze de meubels niet allemaal meenemen….Want de Waalse bruid is ondertussen (grotendeels op kosten van de ’sale Flamin’) in het nieuw gestoken Rond Luik zijn de wegen futuristisch – Luik heeft een nieuw treinstation dat mooier en groter is dan dat van Dubai – straks krijgt Mons hetzelfde….Il faut que la Wallonie se sente aimée….

Megalomanie, dikke-nekkigheid bestaat uit ontelbaar vele departementen, maar deze van de bezorgdheid voor de voeten van hun onderdanen, ook wel eens Openbaar Vervoer genoemd, overtreft vele keren de overtreffende trap van de Wet van Alexander, alles voor mij en niks voor een Ander. Met ‘hun ondedanen’ bedoel ik dan de kaviaar-socialisten waarvan een zekere Van Cau een der meest recente specimen is. Oud-Burgemeester van Charleroi, gewezen Waals Minister Président en notoir crimineel. Heeft begot nog Vlaamse roots, te oordelen aan zijn naam : Van Cauwenberghe…Over Cruella Onkelix, 1ste Echtgenote van een veroordeelde Marokkaanse ‘diplomaat’ en drugsmokkelaar, 2de echtgenote van de socio-advocaat Marc UIytendaele (zolas U ziet weeral Vlaamse roots) kan ik niet vrij-uit spreken, want die heeft (die hebben) een lange arm, die zelfs over de Alpen reikt. Ook wil ik hier niet ’t Pallieterke achterna lopen, door bijvoorbeeld de nobele figuur van Michel Daerden te belichten. Die man is verantwoordelijk voor mijn pensioen, ziet U. Ook over de nieuwe Waalse Minister-President wil ik niets kwijt. Zijn naam klinkt Vlaams (Demotte) en daarenboven spreekt die man voortreffelijk Nederlands.
Als hun eigen voormannen al afgeknald worden (André Cools) wat moeten wij, hun politieke tegenstanders dan niet vrezen….Kijk, IK heb de uitdrukking ‘Palermo aan de Maas’ niet uitgevonden, hé….En sedert Moeskroen en Komen bij de Walen zijn, is het daar ook niet properder geworden!

Charleroi : een reuzen molshoop, tot in de verre troosteloze omgeving ondergraven door tientallen kilometers nutteloze tunnels, met in de midden van no where tientallen compleet uitgeruste stations, met perrons waarop verroeste roltrappen en waar tientallen (laatst geteld waren er nog 40, gedeeltelijk ontmanteld en beroofd van alles wat niet te heet of te zwaar was) nutteloze metrostellen staan te verroesten….
Charleroi, waar de taxi-chauffeurs als ratten in een val rijden te foeteren dat héél de stad een mensenleven lang één grote woestenij is…
Charleroi, waar het Centraal Station en omgeving, bijna groter dan de ganse stad, al jaren één grote bouwwerf is…waar reizigers zeldzaam zijn en het zwerfvuil alomtegenwoordig is..
Charleroi, waar alleen de Samber nog zichzelf gebleven is…zoals eeuwen geleden, onderweg naar de Maas, de Zee en de vrijheid…
Charleroi, zwart, vuil, stinkend en verstikkend, gewoon een verzameling straten en huizen waar een normaal mens liefst zo vlug mogelijk uit weg wil….Opengebroken voetpaden, waar het gras tussen de aan gang zijnde werken groeit.
Charleroi, stervende stad, waterhoofd van een stervende omgeving…
Maar Charleroi met een Métro Vraiment Léger et….surtout inutile…
Charleroi, met net achter het Ibis-hotel aan het Centraal Station, aan de overkant van de Samber, waar de bussen vertrekken naar Brussels South waar onze reis begint naar telkens dit zoete land, het hoekje om, heb je het Italiaans eethuisje, dat luistert naar de naam Aux Armes de Bruxelles. Men wordt er vlug en goed bediend, en wat meer is, het jongste knappe diensterje volgt, zegt ze de hotelschool, waar ze de Vlaams leert spreken…Wees gerust, het is een goede leerlinge!
Ik dacht dat U dat ook mocht weten!

(wordt vervolgd)


(*) Naast en boven alle verketteringen die U hier leest, zijn er ook goede, persoonlijke kanten : de West Vlamingen worden speciaal in de watten gelegd….Aansluitend op iedere vlucht naar Rome, rijdt een bus van Brugge (station) tot aan de voordeur van de vlieghaven in Gosselies, tegen een zeer democratisch prijsje…Wat meer is, sedert kort is er, naast een vroege en een late vlucht op Rome, een nieuwe middagvlucht. Perfect voor het aanmelden en afhalen. Want, voor de vroege vlucht, om 03 uur uit je bed moeten, is echt niet plezant! Voor wie een beetje handig is op Internet, en niet gebonden is aan verplichtingen, kan er heen- en teruggevlogen worden voor € 110, op dinsdag-woensdag-donderdag, voor twee personen. Inclusief alleen handbagage (10 Kgr)….
Er zijn geruchten, dat RyanAir straks ook zou vliegen van uit …Brussel West (=Oostende). Ai Ai voor de statistieken in Gosselies….Als dat maar geen communautaire oorlog meebrengt!
In Italia zit men ondertussen ook niet stil : voor de ‘low cost’ maatschappijen zou de militaire luchthaven van Viterbo omgevormd worden, daar Ciampino, waar die nu hun thuishaven hebben, in feite VIP en puur militair is. Voor ons zou dat een droom zijn, want de files op de Gran Raccordo Annulare rond Rome, dat is op de spitsuren, werkelijk stilstaand verkeer….
Mag ik (met een beetje overdrijving) besluiten dat Italië een gemakkelijk uitwijk-land wordt voor iedereen die zich in eigen land onveilig of onwennig voelen? Wie weet, straks kunnen wij hier een plaatsings-agentschap openen om op die manier een zakcentje bij te verdienen….Want Michel Daerden (hik), die neemt zijn tijd (hik) om ons pensioentjes te verhogen.

Geen opmerkingen: