vrijdag 23 januari 2015

2330



Vrijdag 23 januari
Zon 8u31-17u18
H Barnard
*
.

*
Over de Islamitische diplomatie
.
Zijnde de betere hinkstapsprong
*
INLEIDING

Een ‘gewone moslim, student in Leiden, geen Jihadist, geen terrorist, opent hieronder de beerput van zijn hart. Hij wil praten. Dus luisteren we allen even mee.
Het is een interview in het NL dagblad TROUW, die jammer genoeg wel niet zal gelezen worden voor  de Hovaardigheidsbkleders voor wie het bestemd is.
*

MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
en via
*
Radicale moslim: 'Sharia en jihad horen erbij'
Hanne Obbink − 22/01/15, 13:07
*
© Werry Crone. Shabir Burhani: Ik ben iemand die zich heeft overgegeven aan zijn schepper, Allah. Iemand die de Profeet volgt.
*
Interview Wie wil begrijpen waar terreur en jihadisme vandaan komen, kan maar beter kennisnemen van geluiden uit radicaal-islamitische hoek. Shabir Burhani - geen terrorist, geen jihadist - legt uit. 'Wij moeten de mensheid bevrijden uit ongeloof.'  We moeten de islam in zijn geheel accepteren, niet aanpassen aan de tijdgeest:
Een islamitische staat, daar droomt hij van, liefst wereldomvattend. Om dat te bewerkstelligen ziet hij twee wegen: vreedzame dawa, zending, maar ook jihad. En jihad, dat is 'het streven op het pad van Allah om al het kwaad tegen te houden', zegt Shabir Burhani. "Stel dat de Profeet wordt bespot en je schakelt degene die dat doet uit, dan is dat ook jihad. Vanuit islamitisch oogpunt is de aanslag op Parijs dus toegestaan."
In de nasleep van de aanslag op Parijs hebben moslimorganisaties in Nederland onomwonden afstand genomen van terreur. Dat zij met dat geluid niet alle moslims vertegenwoordigen is wel duidelijk. Wie wil begrijpen waar terreur en jihadisme vandaan komen, kan dus maar beter ook kennis nemen van andere geluiden. Maar orthodoxe moslims en zeker ook het groepje dat jihadistische sympathieën koestert, houden zich zo goed als stil.

Shabir Burhani niet. "Veel moslims durven de waarheid niet openlijk te zeggen. Ze zijn bang dat ze voor gek worden verklaard of als bedreiging worden gezien." Zelf legt hij graag uit hoe hij tegen de wereld aankijkt. "Er zijn veel misverstanden."

Burhani (bijna 23, student bestuurskunde in Leiden, van Afghaanse komaf) trad korte tijd op als woordvoerder van Sharia4Holland, een losvast netwerk van jongeren in Den Haag en omstreken dat actie voerde tegen alles wat de ware islam bedreigde. Dat netwerk viel uit elkaar, sommige van de betrokkenen vertrokken naar Syrië. Burhani niet, en hij heeft ook 'meningsverschillen' met de felsten van zijn voormalige kameraden, zegt hij.

"Gewoon moslim", noemt hij zichzelf. Zijn eigen YouTube-channel heet SalafiMedia, maar salafist noemt hij zich liever niet. "Ik ben iemand die zich heeft overgegeven aan zijn schepper, Allah. Iemand die de Profeet volgt en leeft naar de Koran en de soenna."

En dus streeft u ook naar een islamitische staat?
"We moeten de islam in zijn geheel accepteren, niet aanpassen aan de tijdgeest. De sharia hoort erbij, de jihad en de islamitische staat ook. De Profeet is het voorbeeld. Dertien jaar heeft hij vreedzame dawa gedaan in Mekka, toen is hij uitgeweken naar Medina, waar hij de islamitische staat opgericht heeft. Dat moet ook ons doel zijn.

"Hier en nu, met moslims als minderheid in Europa, ben ik voorstander van dawa. Net als de Profeet in Mekka, toen hij nog geen militaire macht had om zich te verdedigen tegen ongelovigen. Maar er is ook een tweede methode, de jihad. Die kan defensief en expansief zijn. Als je aangevallen wordt, moet je je verdedigen. Maar als je macht hebt, zul je ook legers uitzenden om moslims elders te helpen. Stel dat in Europa moslims onderdrukt worden, dan willen we dat tegengaan. In de islam is onderdrukking niet toegestaan, ook niet van ongelovigen door andere ongelovigen."
 Als iemand de Profeet beledigt, is het islamitisch gezien toegestaan hem onschadelijk te maken, als die tenminste niet gek of onwetend of dronken is
Moeten landen van ongelovigen veroverd worden?
"Veroveren klinkt negatief, zo moet je het islamitisch gezien niet noemen. Het is voor een goed doel. Wij hebben de opdracht gekregen van Allah om de mensheid te bevrijden uit ongeloof, uit slavernij - slavernij van je begeerte, van een ander mens, van een afgodsbeeld. Soms is jammer genoeg geweld nodig. Want de ongelovige machten werpen barrières op, omdat de islam clasht met hun belangen."
Vindt u onthoofdingen daarvoor toegestaan?
"De Islamitische Staat in Irak en Syrië zie ik niet als het ideaal. Die onthoofdingen hebben weinig met de islam te maken. De islam heeft regels over krijgsgevangenen. Je kunt ze vrij laten of gevangen zetten. Of vermoorden, als de vijand hetzelfde doet. Maar de manier waarop IS dat doet en aan de hele wereld laat zien, kan contraproductief zijn. Komt dat de islam als geheel ten goede? Of leidt het alleen maar tot meer haat en vijandschap?"
Keurt u die onthoofdingen af omdat ze slecht zijn of omdat ze slecht uitpakken?
"Goede vraag. Maar ik zie geen wezenlijk verschil tussen iemand vermoorden met een mes of met een drone-aanval. Een drone-aanval is een soort onthoofding, maar dan in honderd stukken."

Kunnen mensen met geweld tot geloof gebracht worden?
"Dat niet. In de Koran staat: er is geen dwang in religie. Geloven is een kwestie van het hart. Met gewapende strijd kan je wel het geloof beschermen of voorkomen dat je aangevallen wordt. Wij worden al honderden jaren aangevallen, dat is een feit. Dus wat doe je dan? Je maakt je vijanden onschadelijk. Niet dat je alle ongelovigen moet vermoorden, dat zegt de islam niet. Het liefst hebben we dat alle ongeloof verdwijnt."

Ook door een aanslag als die op Charlie Hebdo?
"Als iemand de Profeet beledigt, is het islamitisch gezien toegestaan hem onschadelijk te maken, als die tenminste niet gek of onwetend of dronken is. De mensen van Charlie Hebdo wisten wat ze deden, ze zijn gewaarschuwd. Ze hadden het kunnen voorkomen. Het is heel simpel: als je niet spot met de Profeet, zal het niet gebeuren." Er zijn voorbeelden dat de Profeet opdracht heeft gegeven om degene die hem bespotten onschadelijk te maken

Is de Profeet niet bestand tegen spot?
"De Profeet ondervindt geen schade van spot, daar heeft u gelijk in. Hij heeft onze verdediging niet nodig, maar wij hebben het nodig ons geloof in hem te bevestigen. Omdat wij van hem houden, willen wij niet dat zoiets met hem gebeurt."

Vindt u het ook toegestaan klanten van een joodse supermarkt te doden? Of, zoals in Verviers de bedoeling leek, politiemensen?
"Daar kan je meningsverschillen over hebben. In de islam mogen we geen onschuldigen aanvallen."
Andere moslims hebben de aanslag in Parijs 'verraad van de islam' genoemd ...
"Dan moeten ze met bewijzen komen. Er zijn voorbeelden dat de Profeet opdracht heeft gegeven om degene die hem bespotte onschadelijk te maken. Wijs maar aan in de Koran en de soenna waar staat dat dit niet mag."

Was de moord op Theo van Gogh, net als de aanslag in Parijs, toegestaan?
"Dat is vergelijkbaar. Mohammed B. heeft dat om precies dezelfde redenen gedaan. En Wilders staat om precies dezelfde redenen op de lijst waar ook de hoofdredacteur van Charlie Hebdo op staat. De opstellers van die lijst vinden dat hij zich aan hetzelfde heeft schuldig gemaakt."

Wat vindt u daarvan?
"Het is gevaarlijk om te zeggen dat een aanslag op hem toegestaan is, dat kan gezien worden als een oproep. Ik kan wel zeggen: de reden is precies dezelfde. Het kan gebeuren. Maar het is simpel: als de oorzaak weggenomen wordt, zal het niet gebeuren."
*
UITLEIDING

Het is godgeklaagd, zoals JP Van Rossem het ooit uitdrukte, dat dit allemaal zo maar kan gezegd worden. En het is ook wat in al die Mosketen gepredikt wordt, misschien in bedektere termen.
Over watdaar verkondigd en opgelegd wordt, weten we echter zo goed als niets, want onze Vuiligheidsdiensten en de Arabische, Turkse, Marokkaanse, enz, taal is Chinees voor hen.  Wat wil zeggen, dat we verkocht worden, terwijl we er op staan  te kijken.
Ach, zo denken de Ivoren Toren Bewoners, zo lang het stilletjes blijft, er geen oproer komt en de vette postjes die we onder elkaar verdelen, niet bedreigd worden, laten we Gods water over Gods akker lopen. Het zal onze tijd wel meegaan.
Er wordt in bovenstaand interview zowat gezondigd tegen alle artikelen van ons strafwetboek en er is geen enekle Rechtbank die ingrijpt.
In Hollan d wordt nog altijd streng opgetreden tegen wat men daar noemt ‘Majesteitsschennis’, maar de gehele Nederlandse bevolking met tirannie dreigen, is gewoon .. een teken des tijds.
Mag ik even wijzen op de omkering van de feiten? De IS-lammer zegt dat doorheen de tijden de Moslims altijd werden aangevallen. Correctie: in vroeger tijden werden ze alleen, wegens overmatig pedant gedrag, af en toe tot de orde terug geroepen. Tot de cowboys uit Amerika er zich mee bemoeiden en even, veilig en ver van huis, iedereen de les gingen spellen, ook de Moslimlanden, zelfs al hadden die de laatste jaren een Moslim als president.
Enfin en conter-enfin, we hebben er een nieuw Arabiers woord bij: de vreedzame “darwa’, de zending.
Waarom moet ik nu ineens denken aan de ‘hinkstapsprong’, waarbij er als de konijnen wippend, naar de eindmeet bewogen wordt….
*
Op een eeuwig zwijgen en nergens en door niemand verder te vertellen.
(Get) Digitalia
.
*
EINDE
*


   

Geen opmerkingen: