maandag 19 augustus 2013

1459 - WAAROM DE SAMENLEVING LIEVER BEPAALDE WEZENS KWIJT DAN RIJK IS


.

Maandag 19 augustus

Zon 6u36-20u55

H Lodewijk van Anjou (1339-1383)

.

Deze Lodewijk, sedert 1302 vijand van alle Vlamingen, was het Grote Voorbeeld voor Fabi om ook Boudewijn heilige te doen verklaren….

1459 - WAAROM DE SAMENLEVING LIEVER BEPAALDE WEZENS KWIJT DAN RIJK IS

.

 

.

I) INLEIDING
In de DE MORGEN stond deze morgen waar Abraham de mosterd haalt. Het werd er gesteld met de pretentie eigen aan al wat Linx is, en met maar één argument : het IS zo, omdat wij willen dat het zò zou zijn.
Er wordt vertrokken vanuit het objectief, dat er geen onderscheid tussen niemand in de samenleving zou mogen bestaan. De samenleving is in hun ogen een gekleurde eenheidsworst zonder begin en zonder einde, waarin de proletariërs aller landen zich verenigd hebben.

.

II MIDDEN

Racisme volgens Liesbeth Homans

"Wat te denken van een beleids- verantwoordelijke die de problemen niet bij hun naam noemt, ze minimaliseert, en er geen oplossingen voor aandraagt?", schrijft Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding. .

Racisme is geen gruwel en geen misdaad tegen de menselijkheid, meent mevrouw Homans

In een dubbelinterview in dS Weekblad van afgelopen zaterdag doet Liesbeth Homans enkele merkwaardige uitspraken over racisme. Minstens drie vallen op: dat er veel minder racisme is dan we zelf denken, dat racisme vandaag vooral wordt gebruikt als excuus voor persoonlijke mislukkingen, en dat we racisme voeden door erover te spreken.

Is er veel minder racisme dan we zelf denken? Om die vraag te beantwoorden moeten we weten hoeveel racisme er echt is én hoeveel we denken dat er is. Rapper gezegd dan gedaan. Mevrouw Homans stelt zelf dat er nog altijd een grond van racisme is, maar voegt eraan toe dat racisme een relatief begrip is. Voor zijn 'Diversiteitsbarometer' liet het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding onderzoek uitvoeren vanuit een drievoudige benadering: wat denken mensen over racisme en diversiteit, wat doen mensen in concrete situaties, en ten slotte hoe participeren meerderheden en minderheden aan werk, onderwijs,... De resultaten zijn duidelijk: nog al te vaak worden mannen, vrouwen en kinderen louter afgerekend - en afgewezen - op grond van afkomst of huidskleur. Op de vraag of 'sommige rassen verstandiger zijn dan andere' antwoordt 32 procent van de Belgen bevestigend. Meer dan de helft van de Belgen erkent dat minderheden problemen hebben met toegang tot werk en tot discotheken, louter op grond van hun afkomst. Een directe chef uit een etnisch-culturele minderheid hebben, is voor 22 procent van de Belgen (zeer) storend. En zowat een derde van zowel de meerderheid als van de minderheden zou het (zeer) storend vinden mocht zijn zoon of dochter met een lief 'van de andere kant' thuiskomen. Dat laatste cijfer toont aan dat geen enkele bevolkingsgroep, louter op grond van zijn huidskleur of origine, per definitie vrij van racisme is - dat zou pas een behoorlijk racistische stelling zijn.

Iedereen kan al sinds jaren kennis nemen van deze en andere cijfers. Is dat meer dan we 'zelf' denken of minder? Racisme is geen gruwel en geen misdaad tegen de menselijkheid, meent mevrouw Homans. Wel: racisme staat in elk geval haaks op de waarden en de normen van de verlichting en van de mensenrechten, waar onze samenleving zich zo graag op beroept en beroemt.

Hypergevoelig

Die waarden en normen willen namelijk dat men een mens, in een gegeven situatie, enkel beoordeelt op wat er écht toe doet, op zijn eigen merites dus, en niet a priori afschrijft op grond van huidskleur of afkomst, net zomin als op grond van leeftijd, seksuele geaardheid, handicap, geloof en levensbeschouwing. Onze samenleving pretendeert ten volle de rechten van minderheden te erkennen en te beschermen, en nooit van zijn meerderheid gebruik te maken om die rechten te beknotten.

 

Wordt racisme gebruikt als excuus voor eigen falen? Natuurlijk is dat zo. Maar het woordje 'vooral' is er het interview met mevrouw Homans echt wel te veel aan. In datzelfde artikel zegt ze dat ze hypergevoelig is voor het pesten van kinderen met flaporen of ros haar: geldt voor hen dan ook dat ze oren en haar gebruiken als excuses voor eigen falen? Songül Koç, die de aanslag van Hans Van Themsche overleefde, en die man die afgewimpeld werd door een beveiligingsfirma in het Gentse: gevallen waar racisme vooral als een excuus voor eigen falen werd gebruikt?

Goed, hoe zorgen we er dan voor dat we morgen minder racisme en discriminatie hebben dan vandaag? Als het over migratie en diversiteit gaat, pleit mevrouw Homans ervoor om de problemen bij hun naam te durven noemen én op te lossen, en niet te doen alsof alles peis en vree is - dat vindt ze hypocriet. Dat vind ik een perfecte aanpak. Maar als het enkele alinea's verder over racisme gaat, luidt het plots dat hoe meer we erover spreken, hoe meer we het voeden. Goed, we mogen nog wel spreken over discriminatie van allochtonen, maar we mogen vooral niet overdrijven. Wat ik me dan afvraag is: wie heeft er ooit gevraagd om racisme te overdrijven? Mevrouw Homans spreekt van het eeuwige happy verhaaltje alsof diversiteit alleen maar goede dingen heeft gebracht: behalve in dit en soortgelijke schrijfsels heb ik dat verhaaltje nog nergens gelezen. Kortom: een zelfverzonnen verhaaltje - waar men dan vervolgens 'echt niet aan mee doet'.

Racisme komt natuurlijk van beide kanten, en sommigen gebruiken racisme weleens als excuus voor persoonlijk falen: geen zinnig mens is het daarmee oneens. Maar dat is in geen geval een excuus om als beleidsverantwoordelijke de problemen niet bij hun naam te noemen, ze te minimaliseren, en om er geen oplossingen voor aan te dragen. .

 

III SLOT
Het ligt in de aard van elk menselijk wezen, me dunkt (maar wie ben ik?) dat elk individu in de eerste plaats zijn eigen persoonlijke omgeving niet alleen beschermt, maar ook afschermt. Dat is bij definitie het eigen gezin, dat, tot zijn eenvoudigste vorm herleid,  bestaat uit een vader, een moeder en de kinderen. Daarnaast, maar even spontaan, wordt er een omgeving gecreëerd van een verzameling gezinnen, die een bepaalde welomlijnde leefwereld beheersen en beschermen. Die leefwereld maakt op zijn beurt deel uit van een groter of kleiner geheel, die dan een ‘vaderland’ wordt genoemd. Het woord is duidelijk genoeg op zichzelf : het land over geërfd van de vaderen.
*
Al die ‘diversiteit’ van die eenheidsworst waarover sprake in bovenstaand artikel werd ons van bovenop  over ons hofd uitgegoten en opgedrongen zonder maat of getal. Laat ze maar eens uitleggen met welke bijbedoelingen. ‘Arbeitseinsetz’ kan het niet meer zijn, want de werkloosheid is doorheen de moderne geschiedenis nog nooit zo hoog geweest als in onze dagen.
*
Wat is hun antwoord op de vraag of de kosten-baten rekening niet veel eenvoudiger ware geweest, moesten al die volkeren niet ‘bij hen thuis’ de weldaden gebracht geweest zijn die ze bij ons individueel komen zoeken?
*
Eigenlijk bestaat ‘racisme’ niet. Het is de  poging om een verzamelwoord te fabriceren voor al de onrust en de frustratie die de zondvloed aan vreemdelingen meebrengt. Het zijn al lang gen aangroeiende groep ‘meeuwen op een stort’ meer, maar erger dan de sprinkhanenplaag uit de 10  Plagen van Egypte. Niet toevallig datzelfde Egypte dat ook nu weer zo armlastig doet….
*
In die zin is de ontstaansgeschiedenis van de mensheid (gekleurd) samengevat in de Bijbel, eens te meer zeer illustratief. Is gedetailleerd na te gaan op Wikipedia. Buiten de regie-trucjes en/of de symboliek van wandelstokken die in slangen veranderen, is er het verhaal van de moord in alle gezinnen, waar de Engel des Doods die nacht een kruis op de voordeur had geschilderd. (Er waren toen nochtans geen teruggekeerde Syrie-strijders!). Als apotheose is er zelfs ‘De Vlucht uit Egypte’ dwarsdoor (weer!) die Rode Zee voor een tocht door de woestijn die 40 jaar zou - een symbolisch getal – zou duren.
*
De Egyptenaren van toen waren toch ook maar vuile racisten, hé! Hadn naast hun propagandazender van de VRT de ‘moslimbroederschap’ toen maar bestaan, de wereld zou er al 5.000 jaar lang anders hebben uitgezien. Judenfrei! Zelfs, al is Joden-haat nu precies geen racisme…. Dan zouden nu aan de stranden van De Rode Zee bij Sharm-el-Sheikh alleen maar badende dames te zien geweest zijn, verkleed als gemaskerde kloosterzusters…..

Geschreven door AABEE via Digitalia






 

Geen opmerkingen: