maandag 11 mei 2015

2610



*
 

*
Het einde van Coburgia:
.
Het eerste en het laatste programmapunt
*
KAPSTOK v/d DAG
.
*
BARBARA PAS OVER DE VERNIEUWINGSOPERATIE VAN VLAAMS BELANG
*
“Het dieptepunt is bereikt”
Barbara Pas is één van de gezichten die het vernieuwde Vlaams Belang gestalte moet geven. De 34-jarige Oost-Vlaamse is fractieleider in het federaal parlement, waar ze al acht jaar zetelt. “Een uitspraak over de verbruining zal je van mij niet hore
U  bent  handelsingenieur  van  opleiding. Waarom hebt u voor de politiek gekozen?
Dat was niet het oorspronkelijke plan (lacht). Ik wou verder studeren, Rechten. Maar ik raakte gefascineerd door een  vacature  van  toen  nog  Vlaams Blok.  Dat  was  vlak  voor  de  veroordeling in 2004. Mijn broer, cartoonist Fré, werkte  al  voor  de  partij.  Hij  heeft  me overtuigd  van  de  goede  werksfeer.  Ik heb gesolliciteerd, en voilà.
Waarom kiest iemand voor een partij die veroordeeld wordt voor racisme?
Dat proces was één van de voornaamste redenen. Je kan het mijn rechtvaardigheidsgevoel  noemen.  Ik  vond  het absoluut  niet  kunnen  dat  een  partij
uitgesloten werd. Men heeft vijf wetswijzigingen   en   een   grondwetswijziging doorgevoerd om het Vlaams Blok te  veroordelen,  tja.  Dat  proces  ging
niet over racisme, het systeem had gewoon  schrik  van  ons.  Was  ons  eerste doel niet België kapot krijgen, dan zou dat  proces  er  nooit  gekomen  zijn.  Ik wilde  niet  langer  aan  de  kant  blijven staan.  De  partij  lag  mij  ook  inhoudelijk, ik stemde er voordien al voor. Het klinkt misschien niet sexy, maar ik was als tiener al bezig met de communautaire problemen. Ik ben Vlaamsgezind
opgevoed, vandaar. Al waren wij thuis niet met partijpolitiek bezig.
Filip Dewinter tweette onlangs dat racist een eretitel geworden is. Vindt u dat ook?
Zijn   uitleg   achteraf   was   juist.   Het woord  racisme  is  uitgehold.  Iedereen die ook maar wat kritiek durft te hebben  op  de  multicultuur,  wordt  racist genoemd. Ik zou het alleen niet zo geformuleerd  hebben.  Dit  kan  verkeerd geïnterpreteerd   worden.   Racisme   is een misdrijf waar ik nooit aan gelinkt wil worden.
Kristof Calvo (Groen) noemde u een jaar geleden op televisie een racist.
En ik heb meteen klacht ingediend. De uitspraak moet nog volgen.
Hebt u Dewinter teruggefloten?
Hij weet hoe wij hierover denken. Zijn stijl  is  niet  de  mijne.  Filip  provoceert graag.  Al  snap  ik  zijn  redenering  wel. Als je niet provoceert, krijg je geen aandacht. Maar je loopt wel het risico dat enkel  de  provocatie  blijft  hangen,  en niet  wat  je  ermee  bedoelt.  Dat  wil  ik vermijden. Een uitspraak over de verbruining zal je van mij niet horen. Ik viseer geen mensen.
Is Dewinter zo geen rem op de vernieuwing van de partij?
Filip heeft bijzonder veel verdiensten. We  gaan  hem  zeker  niet  uit  de  partij zetten, als je dat bedoelt. Laat hem zijn ding maar doen in het parlement. Het zou trouwens dom zijn geen beroep te doen op de ervaring van mensen als Filip  en  Gerolf  (Annemans,  red).  Maar aan het roer staat nu een nieuwe, jonge garde.  En  iedereen  moet  mee  in  de richting die wij uitstippelen.
Wie is uw politieke voorbeeld?
(snel) Pim Fortuyn. Hij is het symbool van  de  vrije  meningsuiting.  Ik  vond hem ook zeer charismatisch. Zijn dood heeft veel indruk op mij gemaakt.
Hoe zou u zichzelf omschrijven? Als een conservatief?
(denkt  na)  Als  conservatief  betekent dat  je  wil  behouden  wat  goed  is,  dan ben ik dat zeker. Ik hecht veel belang aan tradities, normen en waarden. De gelijkwaardigheid  van  man  en  vrouw en  de  scheiding  tussen  kerk  en  staat bijvoorbeeld. Ik vind ook de christelijke tradities veel moois hebben, al ben ik geen  praktiserend  gelovige.  Het  kan toch niet dat er op de markt van Antwerpen   geen   kerststal   komt   of   dat kruisbeelden  uit  de  rechtbanken  verdwijnen  omdat  dat  mensen  tegen  de borst zou stoten. Wij zouden veel trotser moeten zijn op onze tradities. Anderzijds wil ik wel het einde van België en de oprichting van een Vlaamse republiek. Dat is dan weer zeer progressief. Het is moeilijk een etiket op mezelf te kleven.
Heeft Vlaams Belang zijn dieptepunt bereikt?
Daar  ben  ik  van  overtuigd.  De  regeringspartijen  maken  het  ons  ook  niet moeilijk.   Het   is   ongelooflijk   welke bocht N-VA aan het maken is. Vóór de verkiezingen was Vlaamse autonomie een   voorwaarde   voor   sociaaleconomisch herstel, nu willen ze eerst sociaaleconomisch  orde  op  zaken  zetten vooraleer aan meer autonomie te denken. Ik denk dat veel mensen teleurgesteld zijn. Zij zullen nu wel inzien dat N-VA geen alternatief is voor onze partij.
Hoe ziet u de partijvernieuwing?
Ik zal Karel Dillen citeren: ‘Wij mogen geen partij zijn zoals de kleurpartijen. Wij  moeten  bewijzen  dat  een  partij niet   noodzakelijk   een   bende   tafelspringers,  arrivisten,  mandaatwellustelingen en regeergeilen hoeft te zijn.’ Dat zei hij in 1977 en diezelfde ambitie moeten  we  ook  vandaag  hebben.  Of zoals  Joris  Van  Hauthem  altijd  zei:
Vlaams Belang moet een ijsbreker zijn. Wij moeten taboes op de agenda plaatsen.
Legt u zich dan neer bij de rol van eeuwige oppositiepartij?
Ik  hoef  mijn  programmapunten  niet zelf  uit  te  voeren,  als  ze  maar  uitgevoerd worden.
Dat maakt u mij niet wijs.
Kijk, ik ben ervan overtuigd dat wij perfect  zouden  kunnen  besturen  op  gemeentelijk en Vlaams niveau, maar zolang het cordon sanitaire bestaat, lukt dat niet. Dat is een grote handicap voor ons. Ik kan alleen maar hopen dat de andere partijen daarvan afstappen, nu een   nieuwe   garde   de   partijleiding overneemt.  Federaal  zouden  we  niet
kunnen  regeren,  of  het  zou  moeten zijn om de boedelscheiding te regelen. Wij  zijn  N-VA  niet.  Wij  sluiten  geen compromissen  op  onze  belangrijkste punten.
Waar zit het vernieuwende in uw verhaal?
Onze   kernthema’s   blijven   dezelfde, veiligheid,  migratie  en  Vlaamse  onafhankelijkheid, maar onze oplossingen moeten  geactualiseerd  worden.  Een
voorbeeld.  De  migranten  die  hier  al wonen,  moeten  we  niet  meer  willen wegsturen. We moeten ervoor zorgen dat zij zich integreren. Wij zijn ook deenige partij in Vlaanderen die zich afzet van de Europese Unie. Dat moeten we duidelijker brengen. Europa moeit zich met tachtig procent van wat er in België beslist wordt. We staan daar onvoldoende  bij  stil.  Sociale  dumping bijvoorbeeld.  Dat  is  een  groot  probleem,  veroorzaakt  door  Europa.  Wij willen zelf weer kunnen beslissen wie hier   binnen   komt,   en   onder   welke voorwaarden.
Hoe kijkt u naar de bootvluchtelingen?
Zolang je die mensen het signaal geeft dat ze hier welkom zijn, zullen ze blijven  komen.  Je  moet  dus  in  de  eerste plaats  een  duidelijk  ontradingsbeleid voeren.  En  zij  die  hier  aankomen  varen, moet je terugsturen. Letterlijk het
roer omdraaien als ze aankomen.
Vindt u dat zelf niet onmenselijk?
Nee. Je zal alleen maar meer drama’s krijgen  als  je  die  mensen  telkens  opvangt. Je moet opvang organiseren in hun regio.
Uw partij blijft pleiten voor een migratiestop. Dat is toch niet realistisch in de 21eeuw?
Andere landen kunnen het wel. Zwitserland is het mooiste voorbeeld. Geen lid  van  de  EU,  een  sociale  welvaartstaat,  een  democratie  waar  bindende referenda mogelijk zijn, waar migratie aan banden gelegd wordt. De Zwitsers zijn ook fier op hun identiteit. Vlaanderen  zou  een  soort  Zwitserland  aan de  Noordzee  moeten  worden.  Dat  is mijn droom.
In Zwitserland leven drie taalgemeenschappen mooi naast elkaar.
Ik heb daar geen problemen mee.
Pint uw partij identiteit niet vast op taal?
Taal is één aspect, net als geschiedenis, tradities,  normen  en  waarden.  Als  je wil weten hoe we identiteit zien, moet je in juni naar ons colloquium komen.
Zet u geen mensen tegen elkaar op door altijd identiteit te benadrukken?
Je moet al van slechte wil zijn om dat zo te  interpreteren.  Wij  zijn  fier  op  onze identiteit. Mag het? En wie deel wil uitmaken  van  onze  volksgemeenschap, kan dat. Maar dan moet je je wel integreren, zoals de taal leren, en minstens respect hebben voor de leidende cultuur.
Moet u als partij niet eerst in het reine komen met het verleden? Het beruchte zeventigpuntenplan afzweren bijvoorbeeld?
(zucht) Dat plan had in de context van de jaren negentig zijn verdienste, verschillende punten zijn trouwens effectief beleid geworden, maar vandaag is
dat verleden tijd. Waarom zouden wij, de nieuwe generatie, daar moeten op terugkomen? Ik geloofde nog in Sinterklaas toen het actueel was.
Omdat dat een zwarte schaduw werpt op de partij.
Tja,  ik  zal  de  hint  doorgeven  aan  de voorzitter.  Maar  ik  zie  er  het  nut  niet van in.
*

.
Als er in Uw galerij een Meesterwerk wordt afgeleverd, dan hebt U als conservator niet het recht om dat te beknibbelen of te willen retoucheren.
Digitalia is blij deze tekst voor slechtzienden te hebben kunnen (mogen!) aanpassen voor het leesbaar Internet..
Addendum.
De BDWërs hebben sedert hun stichting de zelfstandige Republiek Vlaanderen als eerste Programmapunt in hun Statuten laten zetten. Sedertdien al iets van gehoord of er iets over vernomen? Waarom zou U ook! Het heeft hen via de kiezer geen windeieren gelegd, en wat meer is, het heeft de poco tegenvoeters (en uit eigenbelang de Francofonen) herleid tot lammetjes….
Ja Ja! Zo cloot men Frederik!
*
(Get) Digitalia
*
1.
Dan mocht de Beiaard spelen
van al uw torentransen,
dan mocht de grijsheid kwelen,
[dan mocht de jonkheid dansen.] (bis)
2.
Dan schiept gij opgetogen
tot prinsen, Vlaamse steden,
die onder zegeboden
[op zegewagens reden.] (bis)
3.
Dan liet gij uw rondelen
en kanten gevels glanzen,
dan hieldt gij landjuwelen,
[dan vlocht gij lauwerkransen.] (bis)
4.
Dan spreidet gij voor d'ogen
uw vrijheid, kunst en zeden,
op allen mocht gij bogen,
[om allen werdt g'aanbeden!] (bis)


******

Geen opmerkingen: