dinsdag 9 juni 2015

2676



*
.
*
.
*
INLEIDING
Wat niemand voor mogelijk had gedacht, namelijk dat de Rode Brievenbussers op zekere dag, als bij toverslag, efficiënt zouden zin geworden, is ondertussen al zodanig normaal, dat niemand er nog een kwaad woord over weet. Ze zijn zelfs met hun uithangbord BPost per direct net als Alice in Wonderland helemaal in het digitaal tijdperk aanbeland. Duizenden kilo’s post waren er trouwens niet meer per postkoets te verhandelen: Internet was kepie- en personeelloos, papierloos, veel sneller  dan een facteur die een pint zag staan, drie zaken die onder de Rode Hand ondenkbaar waren geweest. Pakbonden waren daarbij machteloos. En aldus geschiedde het, dat BPost, winstgevend, dat wel,  zelf herleid is tot… krantenjongens en pakjesdragers. Op die manier valt er nog een klein vaantje hoog te houden…..Ja Ja, de vooruitziendheid van de progressieven, nietwaar: deze keer heeft ‘hun tijd’ niet geduurd….maar wel mits veel bloed, zweet en tranen, omdat in Coburgia ‘besturen’ eigenlijk wil zeggen de dingen ondergaan, in plaats van ze te voorzien. Maar de Rode Manitou’s wilden (met andermans geld) blijven hun briefdragers hun loon laten verdienen als voetgangers, dan hun eigen ogen te geloven hielden voor de digitalisering.
En nu is met Het Spoor, hun tweede Rode Burcht aan de beurt om neergehaald te worden, waarna de pakbonden zelf een stille dood zouden moeten sterven, heel eenvoudig omdat hun  ‘protegees’ niet meer van dezelfde deeg zijn als 100 jaar geleden, toen bijna niemand kon lezen of schrijven. Hun ‘syndicaal werk’ heeft zichzelf inderdaad door de digitalisering grotendeels buiten de markt geprijsd.
Het socialisme als geheel heeft de tekenen des tijds nog nooit gesnapt. Daardoor juist is het in zijn huidige vorm, een misplaatst reliek uit het verleden.
Pssst
Wil AUB noteren, dat deze laatste alinea ingegeven is door wat Erdogan overkomt in het Sultanaat Turkije: zijn Rijk is uit, omdat Het Volk, Koerden Armeniërs, Jezedi’s, kortom 20% van de totale bevolking, mondiger is geworden. Weeral die moderne digitalisering! Dedju, wat moet Hitler in d hel razend zijn, dat zijn opvolger zo stom is! In zijn tijd zou dat nooit gebeurd zijn!
Of al deze fantastische dingen nog op tijd zullen komen om ons, Vlamingen, eindelijk zoals de Zwitsers de Vrijheid te geven, durf ik betwijfelen. Precies omdat onze Leiders altijd iemands ‘volgelingen’ willen blijven. Altijd de nek buigen voor Vreemde Mogendheden! Het zijn dan ook geen ‘doenders’, maar ‘zullers’ die hopen dat ‘het hun tijd zal duren’….
*

MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
*
NMBS kan met 1.300 spoormannen minder
Als de NMBS even efficiënt wordt als haar Europese collega’s, kan ze de treinen met bijna 1.300 treinbestuurders en -begeleiders minder laten rijden. Een uitgebreidere versie van de benchmarkstudie, die De Standaard kon inkijken, rekent gedetailleerd voor hoeveel de NMBS aan efficiëntie kan winnen.
Cornu presenteerde twee weken geleden al de grote lijnen van die studie aan het grote publiek. De uitgebreidere studie, die voorgesteld werd aan de raad van bestuur, brengt helder in kaart hoe de NMBS efficiënter kan worden en meer inkomsten kan vergaren.
De NMBS telt vandaag ruim 3.000 voltijdse treinbestuurders en ruim 2.500 treinbegeleiders. Maar als de NMBS haar efficiëntie opkrikt, dan kan het met een pak minder. Uit de benchmarkstudie van McKinsey, waarvan de redactie nu ook een uitgebreidere versie kon inkijken, blijkt dat vergelijkbare Europese treinoperatoren dezelfde kilometers afleggen met 21 procent minder bestuurders en 24 procent minder begeleiders. Als de NMBS een gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen, zou ze evenveel treinen kunnen laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600 begeleiders minder.
Snelheid verhogen
De NMBS is echter niet van plan om rijdend personeel af te danken. Integendeel, de NMBS werft op dit moment volop aan. Maar de efficiëntiewinst is dan ook niet eenvoudig te behalen. Treinen rijden in ons land trager dan in het buitenland. Daardoor legt het personeel minder kilometers af. De snelheid is mede door de vele werken aan het spoor moeilijk te verhogen. Als de NMBS zijn treinpersoneel even efficiënt zou inzetten als de Europese collega’s, kan 53 miljoen euro bespaard worden.
Wachttijd
Het efficiënter inzetten van treinpersoneel is ook een optie. Doordat treinbestuurders vaak moeten wachten op hun volgende rit, zitten ze op een werkdag meer uren stil dan andere Europese collega's.
Uit de studie blijkt dat in de werkplaatsen en de administratieve diensten een nog grotere efficiëntiewinst te boeken is. De onderhoudskosten van de NMBS liggen 22 procent hoger dan gemiddeld, de overheadkosten 28 procent.
Meer inkomsten
Kleine winsten zijn te boeken door bijvoorbeeld minder biljetten aan het loket te verkopen. Daar is immers meer personeel voor nodig. Verder kunnen inkomsten opgekrikt worden door de prijs van abonnementen met 80 procent te verhogen en de rittenrpijs te verdubbelen. Erg waarschijnlijk zijn deze prijsstijgingen niet, gezien de regering daar haar fiat voor moet geven.
*
*
UITLEIDING
Ondergetekende weet dat, om Het Spoor en ‘de cheminots’ zoals die zichzelf met de aan de Witte Brigade toekomende fierheid noemen, het hard en onbarmhartig zullen spelen. Net als bij na de Bevrijding, zullen ze even gemakkelijk over lijken gaan als de wielen van hun locomotieven over de sporen.
À propos: U weet toch dat de trein altijd over twee soren beschikt tussen twee stations. Logisch, een voor elke richting. Maar waarom rijdt elke trein op het linker spoor? Dat schept een band, zoals U weet: Links is voor heb de toekomst, en  rechts, daar komen alleen maar ongelukken van. De gewone wegcode is dus zeer verwarrend voor mannen van Het Spoor. Ik zie dus de wegcode nog eerder aangepast aan het Spoor, dan het Spoor aan de normale gang van zaken in de ondernemerswereld.
Ondertussen zult U wel begrepen hebben, dat échte ‘cheminots’ van diep beneden de luiheids- en armo-grens komen, ze allen alleen de taal van Marianne spreken, en allen rasgenoten zijn van Le Beau Léon.
Ach ja, ten tijde van de tjoeke-tsoeke stoomlocomotieven was dat beulenwerk. Maar nu moeten ze zelfs al lang ‘niet meer aan ‘een wieleke draaien’ De trein rijdt en stopt vanzelf. Om de ‘Geleiders’ wakker te houden is de ‘dodemansknop’ uitgevonden, die ze om de 60 seconden moeten indrukken. Dat is, buiten naar de vogeltjes buiten en de mooie vrouwtjes kijken buiten hun gazet lezen, het ‘werk’ van ieder van de 8 uur dat ze ingeklokt hebben, hun voornaamste bezigheid…. Al kan het natuurllijk dat ze de hele tijd ‘van wacht’ zijn geweest in het stationsbuffet, voor geval van een of ander dringende niet gemelde afwezigheid van een collega. Twee weddden voor het werk van één. Maar volgers de syndicaten moet dat zo.
JaJa, de cheminots moeten er heel wat voor doen, om om al die extra voordelen te verdienen En zeggen, dat dit allemaal betaald wordt volgens de Rode Catecismus: met het geld van anderen….
*
In eer en geweten, de volle waarheid, geheel de waarheid en niets anders dan de waarheid.
(Get) Digitalia

*
EINDE
*


Geen opmerkingen: