.
MAANDAG 19 APRIL 2021
*
500599 – ZOVEEL MOELIJK ZAKELIJKE ZKERHEDEN IN GEREEDHEID BRENGEN TEGEN DAT DE VIVALDI-SLAA¨ZAKKEN DE INENTINGEN EINDELIJK ROND HEBBEN
*
I N H O U D
MAAR NIG VLUGGER DAN ’T CTOOTJESVOLK ZAL DE WEVFERSGILDE ER GEWEEST ZIJN. V.V.T. - OM NOOIT MEER RERUG TE ZIEN.
*
&
*
In Zevenkote spelen ze met de plaatselijke toneelgroep “spel na arbeid” ieder jaar een stukske in de parochiezale. Louis Pleute ziet een droom in vervullinge gaan, hij mag vandejare een rolleke spelen, en hij er zot content mee. Hij moet enkel bij de baron de komst van een zekere meneer en madam Plouvier aankondigen. Tot ieders verbazing loopt dat de eerste vertoning goed af, want Louis staat bekend als een zenuwpeze. Bij de tweede opvoering loop het echter goed mis. Bij het zien van al dat volk in de zale, krijgt Pleute het ferm op zijn heupen van de zenuwen en kan zich voor geen geld van de wereld de naam van het bezoekend koppel nog herinneren. In volslagen paniek zeg hij dan maar: “Menere den baron, die twee van gisterenavond zijn daar were!”
*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/
DE STEKKERAUTO'S
*
Bijna een kwart van de nieuwe bedrijfswagens in België heeft een stekker. Twee derde ervan zijn wel een plug-inhybride, die dus zowel een elektrische- als een verbrandingsmotor hebben. Zuiver elektrisch rijden blijft voorlopig een risico. Het is trouwens opmerkelijk dat het marktaandeel voor particulieren van de ‘stekkerauto’s’ in het eerste kwartaal van dit jaar maar 3,5% bedroeg. Dit heeft niet alleen te maken met de schrik om mogelijke problemen en een nog altijd te beperkte radius, maar ook door de prijs van die wagens. Met de bedrijfswagen is men destijds begonnen als alternatief voor loonsverhogingen, die niet konden o.w.v. de wet van 1996 i.v.m. de concurrentiepositie van het land t.o.v. de buurlanden en waarover nog steeds discussie bestaat. De kosten van de bedrijfswagens kunnen nl worden afgetrokken van de belastingen.
Het zal nog wel even duren voor we met zijn allen elektrisch zullen gaan rijden, zeker voor mensen die verder rijden dan de onmiddellijke omgeving. E.e.a. zal ook te maken hebben met de extra aanmaak van energie wat zeker in dit land te wensen overlaat. De huidige dreiging van een falende en/of te dure stroomvoorziening is niet van dien aard om daarin veel verandering te brengen.
*
BEL20 HEROVERT KAAP VAN 4000 PUNTEN
*
Christophe De Rijcke
-
De Brusselse beurs graadmeter steeg dit jaar al 10 procent dankzij economisch optimisme.
De Bel20 tikte maandagmorgen 4.009 punten aan en overschrijdt daarmee een symbolische grens. Het is van 21 februari 2020 geleden dat de Bel20 boven deze duizender noteert. Ruim een jaar geleden deed de coronacrisis de beursindex kelderen tot een dieptepunt van 2.528 punten op 17 maart. Sindsdien is de Brusselse beurs graadmeter al met 58 procent hersteld, met dank aan het vooruitzicht op een corona-vrije wereld na de inenting van een steeds groter deel van de bevolking.
Sinds begin dit jaar won de Bel20 reeds 10 procent. De grootste winsten zijn sinds Nieuwjaar weggelegd voor inoxproducent Aperam (+28%) en metalengroep Umicore (+21%). Met deze aandelen zetten beleggers in op een fors economisch herstel. Maandag zijn het evenwel de achterblijvers Argenx ARGX3,33% en Galapagos GLPG1,70% die de index op sleeptouw nemen met winsten tussen 2 en 3 procent. De biotechgroepen noteren sinds begin dit jaar respectievelijk 18 en 4 procent lager.
*
WET ODE OVERHEIDS- OPDRACHTEN
*
BART DE WEVER
VOGEL VOOR DE KAT?
??????
Gaat het om dezeilde wet op overheids-opdrachten voor her Stadsbestuur in Antwerpen?
Zette men hier de poort tot corruptie open?
Ignace Vandewalle
-
Toen ik enkele weken geleden in een of andere krant las dat voor de renovatie van de feestzaal ‘Kielpark’ tot het Urban Center, omwille van snelheid van uitvoering, het “bouwheerschap” aan Let’s Go Urban (LGU) werd gegeven, fronste ik even de wenkbrauwen. De wet op de overheidsopdrachten kan je zo niet omzeilen. Omdat ik dergelijke onwettige praktijken niet verwachtte van de administratie van de grootste stad van Vlaanderen, meende ik dat het hier een journalistieke vergissing betrof en hechtte ik er verder geen aandacht aan.
Bouwheerschap
Maar dit weekend lees ik in Gazet van Antwerpen: ‘We hebben het bouwheerschap in handen gegeven van LGU in plaats van ons eigen vastgoedbedrijf Vespa. Daar hadden we goede redenen voor, en goede ervaringen mee. We hadden het zo al gedaan met basketbal club Giants, het Toneelhuis en Het Paleis. Een renovatie of nieuwbouw kan op die manier sneller en goedkoper gebeuren.’
dat het omzeilen van dergelijke belangrijke wet niet kan door simpelweg uw geld ter beschikking te stellen aan een andere rechtspersoon.
Of de audit nu uitwees dat dit niet conform de wet op de overheids opdrachten geschiedde of dat men intern burgemeester De Wever op de hoogte bracht zonder vermelding, het maakt niet zoveel uit. Want, de burgemeester besluit: ‘Eén ding is zeker: we gaan het niet meer op deze manier doen’. Hieronder schets ik waarom dit niet conform de wet op de overheidsopdrachten is. Hoewel elk logisch denkend mens onmiddellijk beseft dat het omzeilen van dergelijke belangrijke wet niet kan door simpelweg uw geld ter beschikking te stellen aan een andere rechtspersoon.
De wet op de overheidsopdrachten
De wet op de overheidsopdrachten kwam er om allerlei redenen. Primair om corruptie in te dijken, de mededinging te laten gelden zodat elk bedrijf gelijke rechten had voor de aanneming van overheidsopdrachten en om toe te zien op de correcte besteding van Overheidsgelden. Dat we deze wet niet zo maar kunnen omzeilen door even de werken aan eigen patrimonium door een ander te laten beheren, maar alles zelf te betalen en, inclusief de renovaties, in eigendom te houden, is gezond verstand en de wet voorziet dat ook.
De wetgeving is ook van toepassing wanneer een privé(rechts)persoon sommige werken of diensten laat uitvoeren.
Op de website Lokaal Bestuur Vlaanderen.be lezen we: ‘De wetgeving is ook van toepassing wanneer een privé(rechts)persoon sommige werken of diensten laat uitvoeren die onder meer voor meer dan 50% gesubsidieerd worden door de overheid: bv. de private ziekenhuizen die gesubsidieerde werken laten uitvoeren. De aanbestedende overheid die de subsidies verstrekt ziet toe op de naleving van de wet inzake overheidsopdrachten.’
Geen achterpoortjes
De Wet op de Overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (deze artikels zijn voorzien sinds 1993) stelt inderdaad in artikel 2.1 dat de wet ook van toepassing is op publiekrechtelijke instellingen en personen die, ongeacht hun vorm en aard, op de datum van de beslissing om tot een opdracht over te gaan hun werkzaamheden in hoofdzaak gefinancierd zien door de Staat, de Gewesten, de Gemeenschappen, de lokale overheids instanties of andere instellingen of personen die ressorteren onder dit punt.
indien cumulatief voldaan wordt aan volgende voorwaarden
Daarnaast lezen we in artikel 18 van de wet op de overheids-opdrachten dat ook rechtspersonen die niet voldoen aan artikel 2.1 zich dienen te houden aan de wet op de overheidsopdrachten indien cumulatief voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
-het geraamde opdrachtbedrag is gelijk aan of hoger dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking
-de opdracht wordt voor meer dan vijftig percent rechtstreeks gesubsidieerd door een aanbestedende overheid als bedoeld in artikel 2, 1°
-de opdracht betreft:
hetzij werken van civieltechnische aard, zoals vermeld in bijlage I of werken voor ziekenhuizen, inrichtingen voor sportbeoefening, recreatie en vrijetijdsbesteding, school- en universiteits gebouwen en gebouwen met een administratieve bestemming;
-hetzij diensten die met de in 1) vermelde werken zijn verbonden.
Artikel 18 van de wet op de overheidsopdrachten zegt afsluitend: ‘De aanbestedende overheid die bovenvermelde subsidies verstrekt, ziet toe op de naleving van de bepalingen van deze wet, wanneer zij de gesubsidieerde opdrachten niet zelf gunt of wanneer zij die gunt in naam en voor rekening van andere entiteiten.’
LGU moest de wet volgen
Het is duidelijk dat LGU voor de renovatie van de voormalige feestzaal Kielpark tot Urban center had moeten weten dat ze de wet op de overheidsopdrachten diende te respecteren. Hoewel El Kaouakibi (en haar entourage van captains of industry, revisoren en accountants) de wet moesten kennen, was het expliciet de verantwoordelijkheid van de Stad Antwerpen om er op toe te zien dat El Kaouakibi de wet op de overheidsopdrachten naleefde. En dat deed ze niet.
Burgemeester De Wever en zijn schepencollege gaven ook toestemming voor eenzelfde laakbare procedure voor basketbalclub Giants
Is er een verzachtende omstandigheid? Hoewel, verzachtend? Burgemeester De Wever en zijn schepencollege gaven ook toestemming voor eenzelfde laakbare procedure voor basketbalclub Giants, het Toneelhuis en Het Paleis. Enigszins is dit mitigerend omdat het zo duidelijk is dat deze praktijk niet exclusief met El Kaouakibi werd toegepast, doch anderzijds wijst het op een ‘malicieuze’ werkwijze van de Antwerpse administratie en de Bourgondische coalitie van N-VA, Vooruit en Open Vld.
Snelheid van uitvoering is geen excuus
Los van de zware beschuldiging van het meermaals bewust overtreden van de wet op de overheids opdrachten rest er natuurlijk de vraag waarom. Stad Antwerpen schermt met de snelheid van handelen. Ik vind dit een bijzonder zwak argument omdat een procedure binnen de wet op de overheids opdrachten, afhankelijk van het type, minimaal tussen de 2 tot 6 maanden duurt.
uitzonderlijk te spreiden over 12 tot zelfs 18 maanden
Soms kiezen overheden er voor om deze procedures om diverse redenen, bouw-technisch, veiligheid, milieu, degelijkheid of complexiteit uitzonderlijk te spreiden over 12 tot zelfs 18 maanden. Enkele maanden vertraging voor een project dat tussen de 3,5 en 5 miljoen euro kost (cijfer verschilt naargelang het krantenbericht) en van groot maatschappelijk belang is, lijkt mij meer dan aanvaardbaar. Het kan mijns inziens geen argument zijn om basisprincipes als het recht op mededing, de veiligheid (er was geen of nauwelijks bouwtechnisch toezicht) en de financiële regels in de Schelde te dumpen.
Corruptie?
Afsluitend en niet onbelangrijk in deze.
In alle dossiers waar een loopje werd genomen met de wet op de overheidsopdrachten moet er een extern forensisch onderzoek komen naar eventuele corruptie. Want één van de redenen van deze overtreding kan uiteraard ook zijn om de poort tot corruptie voor ambtenaren en politici wijd open te zetten. Zowel Audit Vlaanderen, de Centrale Dienst voor Corruptiebestrijding als het parket kunnen zich van dergelijke taak kwijten.
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
Niets dat er in dit kloteland bij politici van rang en stand rapper en vlotter ingaat dan zoete lies,. is, de zakkenvulderij. Zakkelorum à volonté. Hoe dieper de zakken hoe beter bestuur? Liefst zakken van die soort die zo lang mogelijk onzichtbaar blijven voor een ieder die er geen zaken mee heeft: de Kiezer.
In onze dagen zijn er ondertussen zodanig veel partij-overschotjes met o zo belangrijke figuren - een on-overzichtelijk kleurengamma als remedie sedert en tegen de Hitler-tijd - reeds volzet. Die zijn ondertussen aangevuld met ontemaar vele flarden USSR-hergeboorten. Waarvan de voornaamste zijn de PVDA-PTB, allemaal na-gbpprten van de Belgische Werklieden Partij van Hendrik de Man die ooit opriep om de rangen te sluiten met de horden SS van Nonkel Dolf.
Hadden die dat maar gedaan, dan was hun liedeken nu al haast 100 jaar V.V.T. geweest..
-
Het zit zelfs zo, dat de NVA niet eens de tijd gegund wordt om om te vormen tot VNV.
Het Vlaams Belang past hopelijk feestelijk voor deze roeping.
*
Digitalia
Geen opmerkingen:
Een reactie posten