vrijdag 27 juni 2014

1901



*
Donderdag 26 juni
H Vigilius
*
1901 - ALS DE GODEN ONS OP AARDE HET VUUR BRACHTEN WAAROM LEVERDEN ZE ER DAN DE BRANDSTOF NIET BIJ?
*
Prometeus stal het vuur bij de Goden
.
Om het naar de mensen te bregen…..
*

INLEIDING
Het zit zo een beetje in alle gekende oude  beschavingen ingebakken: het vuur werd op aarde gebracht door de Goden, als weldaad voor de mensheid. Daar kan ik inkomen, want er is niets gezelliger, dan op koude winteravonden knusjes bij de open haard te zitten.
De Bijbel der Christenen integendeel is heel  zuinig met vuur, waarschijnlijk omdat de Profeten bang waren daarmee hun vingers te verbranden. Vuur wordt dan ook steevast gebruikt om te verwijzen naar de hel vol met duivels en brandend pek. Het Brandende Braambos was daar een uitzondering op, maar het verhaal bleef, aangaande de gebruikte brandstof, eerder ietwat verward. Het bos brandde, zonder te verteren…. Misschien dat we in die richting moeten verder denken, om vuurtjes en alternatieve energie te hebben die zo maar zonder meer aan de gang blijven? Of zit  dat gewoon in de lucht, zoals de Groenen denken?
Gemalen lucht via bosjes hoogstammige draai-energie zou dus de oplossing zijn. Maar – zie hieronder – nu blijkt dat men veel te hoog en dus veel te duur heeft gegrepen. Er zat nochtans iets in, in die wentelende wieken waarvan het idee al van Cervantes en Don Quichotte stamde, en waardoor sindsdien onze Lage Landen wereldwijd bekend raakten door ondermeer de schlager over ‘Daar bij die molen, die mooie molen…’ Die molens vermaalden toen de wind op gezapige hoogte om graan tot meel te draaien (geleerd van de monniken) of om water uit de zompige polders op te pompen. De huidige stalen gedrochten werken juist andersom: ze vermalen geld tot lucht, even zo symbolisch als hun voorgangers die water bij hele stromen naar de zee draaiden…..
Och! Ze doen maar. Als het resultaat maar is, dat de wereld blijft draaien……

MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
*
Internationale milieupionier: Groene stroom is een grote leugen
*
‘Zonne-energie zwaarste belasting voor milieu - Schade aan natuur door hybride auto’s veel groter dan besparing door lagere emissies’


Mensen die denken het milieu een plezier te doen door een elektrische- of hybride auto aan te schaffen, komen flink bedrogen uit. Een 20 jaar oud brik is zelfs minder schadelijk voor de natuur.

Zonnepanelen zijn bijna 6 x zo schadelijk voor het milieu als een olie gestookte energiecentrale, en ook elektrische auto’s zijn contraproductief. De ‘Energiewende’, de omschakeling op ‘groene’ energie in Europa, is dan ook één grote leugen. Dat zegt niet een bobo uit de olie-industrie, maar de internationaal erkende milieupionier professor Friedrich Schmidt-Bleek, winnaar van de ‘Takeda World Environment Award’ en initiatiefnemer van het ‘World Resources Forum Davos’. Zijn nieuwe boek ‘De Groene Leugen’ is feitelijk één lange aanklacht tegen het milieubeleid van de politiek.
‘Ophouden met deze volksverlakkerij,’ en ‘dit is bedrog’ zijn zomaar enkele zinnen waarmee Schmidt-Bleeks in zijn nieuwe boek het groene klimaatbeleid in Europa omschrijft. ‘De ontwikkelingen in de politiek baren mij zorgen en maken mij daadwerkelijkheid woedend,’ zegt de professor in een interview met Wirtschafts Woche.

Overmatig gebruik hulpbronnen grootste probleem

Er bestaat volgens hem inderdaad een klimaatcrisis, maar die zou niet op te lossen zijn met zonnepanelen en elektrische auto’s. ‘Dat zijn recepten die het milieu nog zieker maken.’ Politiek en milieubeweging leggen de nadruk op CO2, maar er zijn volgens hem veel schadelijkere stoffen voor het milieu, zoals de methaanuitstoot door de meer dan 1 miljard koeien op onze planeet, of de lachgas-emissies van de landbouw.

Grootste probleem is in zijn ogen niet zozeer CO2, maar het feit dat de oorzaak, namelijk het overmatige gebruik van hulpbronnen, niet wordt aangepakt. Voor ieder technisch product wordt 30 kilo natuur gebruikt. Voor elektronische apparaten is dat vaak het tienvoudige. Bij deze productie wordt ook nog eens vaak het tienvoudige aan water gebruikt. Deze uitputting leidt tot ontbossing, onvruchtbare landbouwgronden en steeds grotere woestijnen.

‘Zonne-energie is volksverlakkerij’

Veel als ‘groen’ aangeprezen technologieën, zoals zonnepanelen, blijken juist extreem milieubelastend te zijn als gekeken wordt naar hun materiaalbelasting voor de natuur. ‘Door hun hulpbronnenintensiteit zijn zonnepanelen gif voor het milieu en in werkelijkheid alles behalve groen. Dat is waanzin!’

Gekeken naar stroomopwekkers blijkt kernenergie met 0,27 kilo verbruik van hulpbronnen per kilowattuur het meest milieuvriendelijk. Olie gestookte centrales komen daar met 0,31 kilo vlak achter. Kolencentrales scoren al dubbel zo hoog (0,72 kilo), en bruinkolen nog veel hoger: 1,14 kilo. Toch is zelfs bruinkoolenergie veel minder schadelijk dan zonnepanelen, die maar liefst 1,8 kilo grondstoffen verbruiken per kilowattuur – ‘een treurig record’.

Sinds dit onderzoek uit 1995 zijn zonnepanelen weliswaar 3 tot 4 x efficiënter geworden, maar zelfs de allerzuinigste nieuwe panelen verbruiken net zoveel hulpbronnen als kernenergie of gascentrales. Bovendien zijn veel oude panelen nog altijd in gebruik. ‘De vermeende ecostroom uit zonnepanelen is zelfs bij de actuele stand van de techniek alles behalve ‘groen’. Die term is oplichterij, of nog scherper geformuleerd: volksverlakkerij.’

20 jaar oude auto’s milieuvriendelijker

Hetzelfde geldt voor elektrische- en hybride auto’s. Die gebruiken bijzonder veel hulpbronnen zoals koper, lithium en neodymium. De winning van deze materialen pleegt een zware aanslag op de natuur in Zuid Amerika en China. ‘De natuurschade die in het bijzonder door hybride auto’s wordt veroorzaakt is veel groter dan de mindere belasting door lagere emissies.’

Een 20 jaar oud brik is daarom milieuvriendelijker dan een hypermoderne elektrische- of hybride bolide. ‘Er worden miljarden subsidies gegeven aan technieken die de CO2-uitstoot van auto’s met 10% tot 20% verminderen. Hiervoor neemt men een verdubbeling van de hulpbronnenbelasting op de koop toe. Wat een flauwekul.’

Daarnaast is het technisch mogelijk om de levensduur van auto’s te verdrie- of verviervoudigen. ‘Tenslotte gaan vliegtuigen ook honderd keer langer mee. Maar voor de economie is dat natuurlijk niet aantrekkelijk. Ondernemingen en reclame maken ons wijs dat het goed is om iedere twee jaar een nieuwe auto te kopen. Nee, dat is het niet! Ik begrijp dat de industrie zo handelt, maar niet dat de politiek dit leugenachtige spel meespeelt.’

De professor heeft dan ook geen goed woord over voor de slooppremie voor oude auto’s, die ook in Nederland bestaat. ‘Dit is het schoolvoorbeeld van onzinnig beleid. De auto-industrie wordt met miljarden gepamperd. Ik denk niet dat Mercedes of BMW dat nodig hebben... Maar dit vervolgens in de pers als een ‘milieuwet’ verkopen, is driest. Het ondersteunen van het slopen van functionerende auto’s en het kopen van nieuwe auto’s, die misschien 15% zuiniger zijn, is gestoord, schizofreen en schandelijk! Excuus voor mijn woede-uitbarsting.’

‘Gebruik hoge winden, beperk grondstofgebruik tot 10%’

Schmidt-Bleek denkt dat de oplossing voor het energie- en milieuprobleem gevonden kan worden in het gebruiken van de hoge winden die op een hoogte van 300 tot 400 meter rond de Aarde circuleren. ‘Daarmee kan een honderdvoudig betere ecobalans worden bereikt dan met een gascentrale. Dat zijn enorme verschillen.’

Het is mogelijk en nodig om het gebruik van hulpbronnen fors in te perken, met zelfs 90%, maar dat kan niet binnen een half jaar, omdat dan de economie zou instorten, erkent Schmidt-Bleek. Hij denkt dat een overgangsperiode van 10 jaar dat kan voorkomen. ‘Als we niets doen, dan zal de Aarde over 20 of 30 jaar veel kariger zijn dan waar onze wereldeconomie en levensvreugde nu op gebaseerd is... We kunnen onze planeet niet oneindig uitwringen.’

Vrijhandelsverdrag rampzalig

Probleem is in zijn ogen dat de Amerikanen, Australiërs, Chinezen en Japanners aan economische groei de voorrang geven boven klimaatbeleid. Hij is er echter van overtuigd dat economische groei in Europa ook met ‘gedematerialiseerde techniek’ mogelijk is. Tevens is hij van mening dat door nieuwe kwaliteitsstandaarden landen zoals China gedwongen zullen worden om hun exportgoederen naar Europa anders te produceren.

Het TTIP-vrijhandelsverdrag met de VS beschouwt hij als een ramp, omdat ‘de Amerikanen al 30 tot 40 jaar bewijzen enkel in hun eigen economie geïnteresseerd te zijn. Zij zullen zich niet aan de Europese sociale en milieustandaarden houden. Wie dat anders ziet, is naïef, hoe vaak de Amerikanen tijdens de onderhandelingen ook het tegendeel zullen beweren.’ De grenzen moeten juist niet opener, maar dichter, betoogt hij, omdat open grenzen voor nog meer handel en dus nog meer materiaalgebruik zorgen.

Levensduur producten fors verlengen

De benodigde omslag kan al bereikt worden door de levensduur van producten te verhogen, wat technisch allang haalbaar, maar commercieel niet interessant is. ‘We hebben niet iedere 2 jaar een nieuwe auto of nieuwe computer nodig, ook onze politieke leiders niet, ook al probeert de reclame ons dat wijs te maken. Zelfs onze opzettelijk kort meegaand gemaakte auto’s kunnen 250.000 kilometer rijden.’

De professor zegt niet tegen een prettig en lux leven te zijn. ‘Ik hou van plezier, ik ben geen spelbreker. Er moet vrijheid zijn, en luxe mag – maar we hebben wel een enorme verantwoordelijkheid voor de kansen van onze kleinkinderen en hun kinderen. Nieuwe aankopen zijn alleen zinvol als repareren echt niet meer loont en als wij nieuwe dingen langer en met minder hulpbronnenverbruik kunnen leveren, uw hele leven lang. Ik hoop dat veel burgers slimmer zijn dan onze politici.’
Xander
(1) Wirtschafts Woche

Zie ook o.a.:

31-05: Na Duitse blijkt ook Spaanse Energiewende onbetaalbaar
31-03: Vermaarde klimaatactivist Lovelock: Milieubeweging is religie zonder feiten
26-02: Oprichter Greenpeace: Geen wetenschappelijk bewijs voor opwarming door CO2 (/’Mensheid en bijna alle levensvormen juist gebaat bij veel meer CO2 in atmosfeer’)
26-02: Duitsers kunnen energie niet meer betalen door omschakeling op groen
21-01: Britse wetenschappers waarschuwen voor nieuwe kleine IJstijd
18-01: Gezaghebbende MIT-klimaatprofessor hekelt klimaathysterie politiek (/ 'Extreem weer heeft niets te maken met Global Warming')
06-01: Record kou VS en Al Gore's idiootste Global Warming uitspraken
*



UITLEIDING
Grote en goede zaken zijn per definitie altijd simpel. Stromen en  rivieren, de snelwegen van het verleden, zijn even natuurlijk als de vissen die daarin leven en die wij eten. Maar de moderne mens moet zo nodig asfalt onder zijn wielen voelen, om de natuur verwoestend, kris-kras zo snel mogelijk van A naar B te geraken. Waarmee ik alleen wil zeggen, dat 1 rivierlichter 100 camionladingen langs de weg vervangt voor 100 maal minder kosten.
De Meneer van hierboven heeft gelijk, maar hij is een paar honderd jaar te vroeg geboren. Tegen 2514 zal men zich hem herinneren als het miskend genie, die een wereld had kunnen redden. Dan zal Al Gore en al die klimaatjongens en meisjes al lang vergeten zijn, want ontmaskerd als ordinaire domme bedriegers.
De oplossing zit hem dus, zoals U hebt gelezen, in het oplaten van ballonnetjes aan lange kabels, die daar de onuitputtelijke felle winden omzetten in bruikbare energie. Zoiets doet mij ‘Eureka’ uitroepen, net zoals de Archimedes, de Oude Griek, die ontdekte dat evenveel volume aan water als zijn eigen volume, uit de badkuip wegliep, als hij zich daarin onderdompelde. Het was iets moeilijker, met volume en soortelijk gewicht en zo, maar eigenlijk zo eenvoudig als 2 +2 = 4 is.
Simpel, maar ge moet er maar opkomen.
*
Post Factum (d.i. na de feiten) voel ik mij door deze Meneer in het zonnetje gezet, omdat ik met al mijn Zweedse auto’s soms wel de 400 à 500.000 Km  haalde, voor ze als ‘veteran car’ op de markt kwamen…. Ze kostten 2 x zo duur, waren 10x veiliger en zuiniger en ze gingen 20 x langer mee. Eigenlijk dus zouden typetjes als Kawouter Va Besien nu mijn voeten mogen kussen…..
*
Erich von Däniken, een begenadigd science-fiction schrijver die alleen nog in de betere volksbibliotheken zal te vinden zijn, had het eens over oude Indische Beschavingen, die zich vrij in de lucht konden bewogen op een ‘Vimana’ die door het kleinste kind kon worden bestuurd. Na het opheffen van de zwaartekracht (!) zorgde een aan boord gebrachte soort kruik-met-inhoud voor een geruisloze vlucht. De antieke kroniekschrijver had zelfs volledigheidshalve de naam van dat product vermeld, dat toen bijna zo bekend moet zijn geweest als… pompwater. Maar zoals eigen aan alle Oude Verhalen, vergat hij de formule te vermelden, zo wel die tegen de zwaartekracht als van de voortbeweging.
Zo is er ooit ook eens Iemand geweest, die blootvoets over het water van het Meer van Genezareth liep. Ook een betoverend verhaal, maar helaas, wegens gebrek aan verbeelding, on-uitvoerbaar in onze dagen….
EINDE
*

Geen opmerkingen: