zaterdag 28 januari 2012

630 ROOD LICJT EN VLINDERREGERING IS VOORUITGANG

.
.


Het Di Rupetto Signaal

De PD-Spécial

Vanaf midden februari zullen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Dan treedt een nieuw fietsreglement in voege, zo staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.
Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.

Het nieuwe reglement voorziet ook in 'fietsstraten', waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden.

"Vlotter verkeer"
Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoopt dat de maatregelen vlotter verkeer opleveren. Ze zouden ten laatste eind volgende week in het Staatsblad verschijnen. De steden en gemeenten moeten nadien beslissen waar de nieuwe verkeersborden en fietsstraten precies komen. Ook op gewestwegen zijn ze mogelijk.

"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen." (belga/dea) De Morgen
-------------------
Diagonaal herlezen
Met deze maatregel wordt een oude Linxe droom waar gemaakt : niemand dient voortaan meer te stoppen voor rood. Want Rood is de kleur van de vooruitgang! Ik denk dat Marx een vreugdedans doet met Beëlzebub, misschien wel met Satan hemzelf : wat al die tijd in de USSR niet gelukt is, staat op het punt werkelijkheid te worden in de Europese Sovjet Socialisme Republiek.
Voorlopig genieten alleen de fietsers van dit voorrecht en voorlopig binnen strikt afgelijnde mogelijkheden. Het is wel de bedoeling, als het aantal doden en gewonden meevalt, om deze maatregel uit te beiden eerst tot de camions en later zelfs tot de personenwagens. Uiteraard om te beginnen alleen aan de kruispunten die uitgerust zijn met rode lichten. Fietsers en motorvoertuigen zullen dan mogen rijden zonder licht, en in alle mogelijke tegenrichtingen. Zij krijgen zelfs voorrang op de voetpaden, in de voortuintjes en in de lucht, moesten ze daar gekatapulteerd zijnde, voorbij vliegen.
Verder wordt er, om het verkeer te vertragen, geëxperimenteerd met het systeem ‘Indië. Wij hebben uit doorgaans goed ingelichte bron vernomen dat deze besparingsmaatregel zou doorgaan, de dag dat de chaos algemeen geworden is en dat er een afleiding wordt gezocht voor de calamiteiten veroorzaakt door de Strik Regering Di Rupetto I Alle verkeerslichten zouden alsdan vervangen worden door flitspalen die op besparingsgronden rechtsreeks aangesloten zullen zijn op de TV-stations.
Omdat LINX de richting van de uitweg is, zal vanaf dan ook rechts rijden verboden zijn op de hoofdwegen. Ook zal dan meteen het ‘Indisch rijden’ toegepast worden. Dit veronderstelt dat de boeren hun koeien niet meer in de wei, maar zowel te lande als in de steden, op de openbare weg zullen kweken, wat tot gevolg zal hebben dat file-problemen nergens nog als excuus zullen aanvaard worden. Op de hoofdkwartieren van de TV is men ondertussen ook druk bezig, om een andere bezigheid te zoeken voor de ‘aitem’ Fijn Stof, daar verse koeienvlaaien toch niet direct een sieraad zijn voor de pruimen-mondjes van de nieuwsankers.
Aangezien Coburg-land altijd pilootland voor Europa is geweest, wordt er op gerekend dat dit voorbeeld weldra over gans het grondgebied zal toegepast worden tegen de tijd dat het vervoer per kameel door de Nieuwe Meesters zal worden ingevoerd. Zoals iedereen weet, kennen kemels geen verkeerslichten, noch de beste kant van de weg om zich op voort te te bewegen. Is ook niet nodig, ze speuren mekaar van ver en hebben dus alle tijd om elkaars bulten niet in te rammen….

Geen opmerkingen: