dinsdag 10 mei 2016

3365


*
*
*

*
Zou er tussen de cultuurloze rabauwen van Palmyra die daar de resten van vorige sublieme beschavingen gewoon opbliezen en de Antwerpse zogezegde ‘Vroede Vaderen’ een groot verschil zijn? Ook zij hebben voortdurend door Heen de eeuwen, hun eigen archeologisch erfgoed systematisch ’t Gemak boven alles! En ook het genoegen met het geld van de burgers te kunnen smijten. Opgeruimd staat netjes. Niks patrimonium. Om de poen is het te doen. € 60 miljoen en het MAS, Het Museum a/d Stroom staat er. Allez, het staat er, verdieping boven verdieping, steunend op glazen muren, zolang het niet ineenstuikt…. In ieder geval: het zal geen 500 jaar meegaan, zoals die onder gedolven en weer bovengehaalde Spaanse rest-ruïnes.
Of dat wel echt netjes staat, laat ik hier in het midden. Omdat ik in die materie niet alleen geen ervaring heb, maar ook – en dat is erger – totaal machteloos ben.
Ha zo! Relikwie’s uit het verleden vernietigen, is mee gaan met zijn tijd? Ja, dat is het ook. Maar zo’n antwoord is een luiaards-antwoord. Is het werk, zeg maar, van namaak-Vlamingen daar waar het origineel altijd beter is dan de namaak. Zoiets zou het Vlaams Belang nooit doen! Het graafwerk, dat moet beginnen, een paar meter wijzigen, is dat dan teveel gevraagd? Vooruitgang mag en moet er zijn, maar niet tot elke prijs. Ook tradities zijn monumenten! Op dat gebied waren niet alleen de Oude Romeinen echte kunstenaars, maar dat zijn de huidige Italianen nog altijd. Heel hun land en wereldwijd ver daarbuiten omheen de Mare Nostrum zoals die waterplas met recht en reden nog altijd genoemd wordt, liggen ze als een kostbaar snoer in het landschap. Van land tot land. De plaatselijke ‘contadini’, in tegenstelling tot de ‘citadini’ (stadspietjes) vinden die half in puin liggende aquaducten wel hinderlijk overal in hun heuvelende velden, maar hun bestaan op al die plaatsen lijken wel heiligdommen. Ook zo, bvb in Athene, dat andere cultuurland op de grens tussen West en Oost: kan iemand zich de Acropolis voorstellen zonder die zuilenharmonie daar bovenop? En laat dat nu de Tempel zijn (of wat ervan overschiet) van een al lang vergeten afgodenwereld…
Antwerpen daarentegen, ooit door de Franse Bezetters onder Napoleon, die Italiaanse Fransman ‘het pistool gericht op het hart van Engeland’ genoemd, heeft, net als holbewoners, die liever ondergrondse leven in konijnenpijpen, om - zich schuldig voelend? - ongezien van Noord naar Zuid en van Oost naar West te kunnen reizen. Moesten ze kunnen, ze zouden zelfs Het Colosseum van Rome in hun plannen betrekken!
*
*
*
GEPLUKT BIJ
*
*
Spaanse omwalling in Antwerpen zichtbaar voor publiek
*
Tot zondagavond 17.00 uur kan het grote publiek in Antwerpen terecht voor een bezoek aan de zestiende-eeuwse Spaanse stadsomwalling. Het historische verdedigingswerk onder de Antwerpse Leien ligt nu deels bloot en de bouwhistoriek ervan wordt bestudeerd, vooraleer er binnenkort verder een tunnel wordt aangelegd voor de Noorderlijnwerken.

Ter hoogte van de Maria-Theresialei en de Frankrijklei is de Spaanse omwalling tot zes meter diep uitgegraven. Normaliter kan niemand bij de muur, die 150 jaar geleden bovengronds werd afgebroken om er de Leien bovenop aan te leggen. Nu ligt de omwalling deels bloot en kan het publiek er uitzonderlijk bij.

Het Huidevettersbastion - omstreeks 1550 aangelegd - is deels uitgegraven. Het meest in het oog springend vinden de archeologen de constructie zelf, die “werelderfgoedmateriaal” wordt genoemd, mocht hij bovengronds niet zijn afgebroken. Ze wijzen op de stenen, steunberen, alsook piramidale hoeken - die laatste geheel in de stijl van de renaissancegedachte met een terugblik op de oudheid.

“Opvallend voor het Huidevattersbastion zijn de kleinere stenen dan bijvoorbeeld het eerder gebouwde Keizersbastion. Wellicht duidt dat op de verslechterde financiële situatie van de stad”, klinkt het bij de archeologen die op het project werken. “Je ziet ook meer tekenen van renovatie.” Er werden ook musketkogeltjes en muntjes aangetroffen uit circa 1580, ten tijde van Filips II.

De archeologen werken volgens een strikt tijdsschema waarin ze - onder meer met 3D-camera’s - alle bouwwerken in kaart brengen. Midden mei moeten delen van de omwalling wijken voor een tunnel onder het Operaplein, in het kader van de Noorderlijnwerken.
*
*
Architect Willem Jan Neutelings; Nederlander van afkomst, tekende in 1989 verantwoordelijk voor het Museum aan de Stroom. Volgens hemel is het een landmark in een kunstmatig stenen landschap. Zoiets als in Parijs de Eiffeltoren. Of het Vrijheidsbeeld in New York. Ook monumenten die er ver bovenuit steken door hun reputatie. Terwijl men in Nederland, zijn thuisland, och God, bruggen bouwt waarin meer metaal verwerkt zit dan in de Eifeltoren. Waaronder delen uit Vlaanderen ingevoerd….
Om te besluiten nog bijeen gegaard uit zijn betoog rings omheen ’t Eilandje waar schippers-café’s en schippers-kerken de plaats hebben geruimd voor eet- en vreet paleizen? Altijd nuttig om weten:
‘t Keravikske, Sint-Aldegondiskaai 60
Bij Marcel, Van Schoonbekeplein 13
Brasserie Felix, Godefriduskaai 30
Otomat, de betere pizza Van Schoonbekeplein 11
De Burgerij, Sint-Laureiskaai, de veredelde Quicky
*
*
Of die allemaal zo dik zijn als de Jane Doze, in die ontwijde Jezuïetenkerk (*), waar de leuze is dat hun religie vreten is. En dat er daarom gekookt wordt vooraan in het Koor net op de plaats waar vroeger het hoofdaltaar stond. Wat geen blasfemie is, maar progressieve Cultuur. Persoonlijk zou ik dat eerder ‘In het Gouden Kalf’ willen noemen. Met het verhaal van Mozes geprojecteerd op de muren, die met de berg afdaalt met de 10 Geboden Gods op de 2 stenen tafelen….
Antwerpen zuipt, vreet en hoereert net zo diepgaand als de uitgebaggerde Schelde, die vrachtverkeer toelaat tot in het hart van ‘t Stad per 10.000-den Bruto Registerton.
Maar kijk, archeologie is dan weer niet hun sterkste kant. Je kan inderdaad niet alles hebben: veel boter en een vette ‘maarte’….
*
(*) Jane Doze (of is het eerder de doos van Gène, Eugène Bervoets?) is heden ten dage – zo denkt men daar – zodanig algemeen gekend, dat op hun website zelfs geen adres meer voorkomt. Alles gaat daar elektronisch. Alleen ‘the eating of the pudding” gebeurt daar voorlopig nog altijd op de ouderwetse manier.
Goed om weten: men is er op alles voorbereid. De keuken is gegarandeerd 100% halal.
*
(Get) Digitalia
*
*


















Geen opmerkingen: