donderdag 27 november 2014

2133




***
Donderdag 27 november
Zon 8u17-16u43
H Acharius, Sint-Achuit doet het zaaikleed uit
*
*
2133 - DE CHEMINOTS ZULLEN MOETEN LEREN NOTEN KRAKEN
*
Toen was de trein nog een stuk romantiek….
.
En waren de spoorwegmannen nog échte ‘cheminots’…
*
INLEIDING

Meer dan 50 jaar werd er roofbouw gepleegd. Eerst werd  de treinwachter voor de perons afgeschaft, iedereen betrad en verliet die zoals hij wilde. Geen kontrole meer, en zelfs geen toegangsticket meer, dat ooit nodig was om iemand op het peron te vergezellen. Dan werd de kaartjeslnipper een treinwachter, soms met haar tot in de lenden, kepie schui op de kop en het laatste half jaar niet meer gewwassen en gekamd. Dan verdwenen zo goed als overal de uniformen, want er was geen verschil meer tussen de stationschef en een briefdrager of de flik die een delinquent naar de Rechtbank bracht.  Neen, wabnt die ‘Heren’ werden nu per liousine uit hun cel tot bij Meneer de JugePee gebracht.
En ja, wat ‘de trein’ genoemd werd, reed nog. Meestal veel te laat, en op andere sporen dan aangeduid op de persons.
Staken deed men om de haverklap. Nooit genoeg. Altijd maar minder uren doen , en meer loon eisen. Tot hun eigen big boss begin dit jaar kwijt wilde, dat er bij ’t Spoor meer geluierd dan gewerkt werd. Strom op zee, natuurlijk. Kijk, zie, de syndicaten gingen nu eens e  p dat varkentje wassen! Den bloker op, zoals dat heet. De gebruikers, de reizigers, de pendelaars? De pot op! Wij, de ‘Cheminots’ zijn de baas op ’t spoor.
En daar zijn ze nu.
Syndicaten richten nooit iets op. Ze houden nooit iets in stand. Ze breken den boel gewoon af. Altijd in de zekerheid dat ze er zelf beter van worden….
In het boek met de trein-urenregeling (moest dat nog bestaan!), of anders op het Internet bij het begrip NMBS, binnenkort te vervangen al naargelang de desiderata van de nieuwe Meesters, zou er beter staan WWWW MW = WIJ WRKEN WANT WIJ MOETEN WEL. Dat zou tenminste duidelijk zijn

MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
*
De privatisering van de spoorwegmaatschappij
NMBS wordt onvermijdelijk als ze haar schulden niet snel onder controle krijgt. Dat schrijft CEO Jo Cornu in een brief aan de vakbonden, bericht De Tijd donderdag.

'Sinds 2005 maakt de NMBS elk jaar tussen 200 en 250 miljoen euro verlies. Doen we zo nog vijf jaar voort, dan bedraagt de schuld 4 miljard euro. Dat lijkt amper iemand te verontrusten, terwijl die financiële situatie simpelweg onhoudbaar is', schrijft Cornu.
Dat grimmige plaatje wordt nog overschaduwd door een gigantische saneringsoperatie. De NMBS moet de komende legislatuur 663 miljoen euro besparen.

Dat is voor Cornu het sein om het roer om te gooien. 'Gaat de NMBS op het huidige, inefficiënte spoor voort, dan dreigt niets ander dan de privatisering', waarschuwt hij.
*
UITLEIDING

Ja Ja, waar is der oud’ren fierheid nu gevaren! Onlangs wilden wij in Mons (Bergen) op een ijskoude winteravond, donker om 18 uur, iets gaan schuilen in het stationsgebouw. Alle perrons zo leeg als een woestijn. Schuilhojes allemaal zonder glas. Banken besmeurd met uitwerpselen. Goedgelovig als we zijn, hadden we de trein genomen van Scharrelroi naar Kortrijk. Snel en goedkoop zegt U? M’n voeten, Gerard!  De reis duurde meer dan 6 uur, want overal waren er problemen, ofwel met de sporen ofwel met de overwegen. Het stationsgebouw echter was donker en gesloten. Geen sprake van een warme koffie en zelfs de drankgelegenheden op het stationsplein waren dicht. Van een eenzame sous-chef met kepie kregen we te horen, dat de boel dicht was, omdat, zodra het donker werd, een bende bruine snotapen  daar kwam schuilen en zich amuseren. Tot alles van boven tot onder vol kak zat en in elke hoek een gedrogeerde lag te slapen..
Uiteindelijk geraakten we via Doornik (1/2 uur wachten. Alles potdicht) en Moeskoren (idem dito) in Kortrijk, die bij ons overkwam als een waarachtige ‘Lichtstad’, maar buiten het Stationsplein, zo leeg als een zwalp-ei.
JaJa, de trein. Altijd een beetje vaan tie….
*
Op een eeuwig zwijgen en nergens en door niemand verder te vertellen.
(Get) Digitalia
.
*
EINDE
*

Geen opmerkingen: